ممنوعیت صید خاویار خزر منتظر یک امضاء

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۹ بازدید

رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه اجلاس بعدی 5 کشور حاشیه خزر در زمینه دریای خزر در مسکو برگزار می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده 3 تن خاویار صادراتی داشته باشیم.

غلامرضا رازقی در پاسخ به جدیدترین برنامه توسعه پرورش خاویار در کشور گفت: سازوکاری که برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری در نظر گرفته شده هم اکنون در حال اجراست و برای سال 91 هم احیای ذخایر دریایی خزر به طوری که بتواند در آینده ذخیره خوبی برای ماهیان خاویاری باشد برنامه‌ریزی می‌شود.
رییس سازمان شیلات ایران افزود: دهه فجر اولین مرکز تکثیر ماهیان خاویاری توسط بخش خصوصی در استان مازندران راه‌اندازی می‌شود تا به غنی‌سازی و بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر کمک کند.
وی افزود: پرورش ماهیان خاویاری دریای خزر می‌تواند ضمن کمک به اشتغال به ساماندهی بخش نیز کمک کند.
رازقی گفت: امسال ماهیان خاویاری به اروپا صادر شد و امیدواریم با صادرات بیشتر آن در سال آینده بتوانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم.
وی در پاسخ به این که آیا ماهیان خاویاری صادراتی به صورت پرورش در قفس بود گفت: این ماهیان خاویاری در مزارع حاشیه دریای خزر پرورش یافته بود.
رازقی گفت: پرورش ماهیان خاویاری در قفس و یا در مزارع حاشیه دریای خزر و نیز بازسازی ذخایر دریای خزر برنامه‌هایی است که برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور استفاده می‌شود.
وی گفت: ظرفیت فراوانی برای تولید ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده تا 3 تن صادرات ماهیان خاویاری داشته باشیم

ممنوعیت برداشت خاویار از خزر تا 6 ماه

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین درباره اجلاس اخیر 5 کشور حاشیه دریای خزر در باکو گفت: 4 کشور برای ممنوعیت صید ماهیان خاویاری و بازسازی آن توافق دارند و کشور ترکمنستان هم قرار است به زودی نظر خودش را اعلام کند.
وی افزود: بحث ممنوعیت هنوز نهایی نشده و مرحله نهایی شدن آن را سپری می‌کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اجلاس بعدی 5 کشور در مسکو برگزار می‌شود و در صورتی که ترکمنستان نیز ممنوعیت صید ماهیان خاویاری را امضا کند برداشت آن تا 6 ماه آینده ممنوع خواهد بود

دیدگاه خود را بیان کنید