4 رودخانه عامل رسوب تالاب انزلی است

سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۲ بازدید


مدیر‌کل حفاظت محیط زیست گیلان از ساخت و بهره‌برداری تله‌های رسوب‌گیر در تالاب انزلی خبر داد و گفت: 4 رودخانه استان بیشترین رسوب را وارد تالاب انزلی می‌کنند
عبدوس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت رسوب‌گیری تالاب انزلی اظهار کرد: رودخانه‌ها نقش مهمی در رسوب تالاب انزلی دارند.
*رسوب 4 رودخانه به تالاب انزلی
وی ادامه داد: چهار رودخانه چمثقال، سیاه‌درویشان، پسیخان و شیله‌سر بیشترین رسوب را وارد تالاب انزلی می‌کنند.
مدیر‌کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه اکنون تله‌های رسوب‌گیر تالاب بین‌المللی انزلی دارای پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی هستند، تصریح کرد: تله‌ها بین 70 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و یکی از تالاب‌ها نیز به اتمام رسیده است اما با توجه به اینکه اعتبار ابلاغ شده تالاب هنوز تخصیص نیافته، ادامه ساخت تله‌های رسوب‌گیر متوقف شده است.
وی نصب تله‌های رسوب‌گیر را موجب جلوگیری از افزایش رسوبات وارده به تالاب انزلی دانست و اضافه کرد: در کنار این تله‌های رسوب‌گیر، برداشت رسوبات از پهنه تالاب موجب می‌شود که عمق لازم برای زندگی آبزیان و برگشت تالاب به تعادل اکولوژیک در بخش‌های مرکزی تالاب وجود داشته باشد.
*کاهش سطح آب دریای خزر در 2 سال اخیر
عبدوس با بیان اینکه آب دریای خزر در مدت دو سال اخیر حدود یک متر کاهش سطح داشته و پایین رفته است، افزود: به همین منظور آب تالاب انزلی نیز به طور متوسط پایین رفته است اما این به معنای کاهش عمق تالاب نیست و با افزایش سطح دریای خزر سطح تالاب نیز بالا می‌آید.
وی با تصریح بر اینکه عمق تالاب در بخش‌های مختلف نسبت به سال‌های گذشته تغییر محسوسی نداشته است، خاطرنشان کرد: اگر قایقرانان مشاهده می‌کنند که بخش‌هایی از تالاب کم‌عمق شده، به دلیل کاهش سطح بوده که برای تردد قایق‌های موتوری مشکل ایجاد کرده است.
این مسئول درباره آلایندگی‌های صنعتی رشت، اضافه کرد: عمده‌ترین مشکل آلاینده‌های صنعتی مربوط به شهر صنعتی رشت بود که با اقدام قضایی پرونده این شهر صنعتی در دست رسیدگی و پیگیری است.
*تاخیر 40 ساله شهر صنعتی رشت در احداث تصفیه‌خانه
وی اضافه کرد: شهر صنعتی رشت اقدام‌هایی برای مطالعه و طراحی ایجاد تصفیه‌خانه انجام داده اما با توجه به اینکه غفلت تاریخی درباره احداث تصفیه‌خانه اتفاق افتاده و بالغ بر 40 سال از زمان عقب است، تاکید داریم که چه سریع‌تر عملیات اجرایی تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت آغاز شود و به همین دلیل پرونده قضایی این شهرک دوباره به جریان انداخته شد.
عبدوس به وضعیت آلایندگی بیمارستان‌های رشت اشاره کرد و یادآور شد: اکنون تمام بیمارستان‌ها سیستم امحا دارند اما به جز تعداد اندک، بقیه تصفیه‌خانه ندارند.
*6 بیمارستان دولتی رشت تصفیه‌خانه ندارد
وی افزود: در رشت شش بیمارستان دولتی پورسینا، رازی، الزهرا (س)، حشمت، شفا و امیرالمومنین (ع) تصفیه‌خانه ندارند و بیمارستان تامین اجتماعی رسول اکرم (ص) تصفیه‌خانه دارد.
مدیر‌کل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین بخش زیادی از آلایندگی رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب رشت را مربوط به فاضلاب‌های شهری دانست

دیدگاه خود را بیان کنید