مشعل صلح و محیط زیست دریای خزربه ژنو می رود

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۸۳ بازدید


منصوری ˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: محیط زیست دریای خزر یک اکوسیستم کاملا بسته و حساس است از این رو نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی اظهار داشت: برخی گونه های جانوری در این زیست بوم آبی زندگی می کنند که مختص همین پهنه آب است، مانند فک خزری که در هیچ جای دنیا وجود ندارد از این رو حذف این گونه جانوری موجب اختلال در زنجیره حیات و اکوسیستم زیست محیطی خزر می شود.

این فعال زیست محیطی ادامه داد: همچنین تالاب میانکاله هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا زادگاه بسیاری از آبزیان خاص دریای خزر مانند

ˈ کپور ماهی ˈ است که تولدش دراین تالاب انجام می شود. این ماهی در تالاب دارای عمق کم و آب شیرین زاد و ولد دارد، از این رو برای زادآوری انواع گونه های آبزی مناسب است.

وی گفت: ازاین رو و با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست دریای خزر، انجمن دیده بان میانکاله با هماهنگی سازمان محیط زیست و بخش ورزشی ایران و کشورهای حاشیه خزر اقدام به یک حرکت نمادین برای حمل نماد صلح و محیط زیست پایدار توسط دو تن از ورزشکاران کشور از تالاب میانکاله کرده است.

به گفته وی نماد صلح و محیط زیست پایدار یک نماد فلزی به شکل مشعل است که تصویر دریای خزر، زیتون و فک خزری برروی آن حک شده است.

منصوری درباره چگونگی این حرکت توضیح داد: ˈ الهام السادات اصغری ˈ که اولین بانوی شناگر آبهای آزاد کشورهای اسلامی است روز 16 آبان ماه پس از شنا کردن 10 کیلومتر از تالاب میانکاله ( خلیج گرگان ) نماد صلح و محیط زیست را به ساحل جنوبی جزیره ˈ آشورا ده ˈ که تنها جزیره ایرانی دریای خزر است به ˈ دانیال توحیدیˈ قهرمان قایق سواری کشور تحویل می دهد.

به گفته وی، ˈ توحیدی ˈ بعد از تحویل گرفتن نماد، مسافت هزار کیلومتری در جنوب دریای خزر را طی می کند تا به رود ˈ ارس ˈ برسد که در آنجا یکی از ورزشکاران یکی از کشورهای حاشیه خزر نماد را از او تحویل می گیرد و به سمت مرز کشور دیگر حرکت می کند و این کاردر تمام کشورهای حاشیه خزر ادامه می یابد تا در نهایت 13 آبان ماه سال 1393 که مصادف با سالگرد امضای کنوانسیون محیط زیست خزر ( کنوانسیون خزر ) است به دفتر دبیرخانه موقت این کنوانسیون در ژنو برسد.

ایران ، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان 5 کشور حاشیه دریای خزر هستند.

به گفته وی بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ˈ توحیدی ˈ مسافت هزار کیلومتری را در مدت 20 روز تا یک ماه طی می کند.

مسوول انجمن دیده بان میانکاله با بیان اینکه این حرکت 16 آبان ماه در تالاب میانکاله آغاز می شود اظهار داشت: وی گفت: این ورزشکار در مسیر حرکت خود در دورهای آموزشی زیست محیطی با موضوعات نریختن زباله های خانگی ، صنعتی و کشاورزی در خزر و اهمیت حفظ این اکوسیستم منحصر به فرد شرکت خواهد کرد.

منصوری درخاتمه گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، این نماد سال آینده به ایران بازمی گردد تا در مراسم یازدهمین سالگرد امضای کنوانسیون تهران به نمایش گذاشته شود

دیدگاه خود را بیان کنید