تكثير طبيعي ماهيان به پايين‌ترين حد خود رسيده است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

شيلات گيلان گفت: با وجود آلودگي‌هاي بالاي رودخانه‌هاي گيلان، تكثير طبيعي ماهيان استان به پايين‌ترين حد خود رسيده است

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه گيلان، حجت سعيدي در جلسه اشتغالزايي استان كه در استانداري گيلان برگزار شد، با اشاره به توانمندي‌هاي استان در بخش آبزي‌پروري از افتتاح بزرگترين بازار الگويي مصرف ماهي كشور در رشت خبر داد و اظهار كرد: عرضه كيفي و بهداشتي آبزيان يكي از اهداف مهم اين بازار است و باعث ارتقاء جذب توريسم و آبزي‌مصرفي خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: گيلان به دليل شرايط آب‌و‌هوايي و اقليم مناسب از توانمندي بالايي در بخش اشتغالزايي آبزي‌پروري برخوردار است.

وي با بيان اين مطلب كه توليدات آبزي‌پروري استان 47 هزار و 94 تن است و از اين ميزان 33 هزار و 500 تن سهم آبزي‌پروري و 13 هزار و 594 تن سهم صيد و صيادي است، افزود: وجود آببندان، تالاب، چشمه‌سار ، مخازن درياي خزر و 300 كيلومتر اراضي ساحلي، گيلان را نسبت به استان‌هاي ديگر متمايز كرده است.

سعيدي، اجراي طرح پايلوت ماهي در قفس در درياي خزر را از پروژه‌هاي مهم شيلات گيلان عنوان و خاطرنشان كرد: اجراي آزمايشي اين طرح از سال 89 آغاز شده و دو سال است كه ادامه دارد. با اجراي طرح آزمايشي پرورش ماهي در قفس در هر شهرستان، اين تعداد تا پايان سال‌جاري در استان به 27 قفس مي‌رسد.

وي با اشاره به مهمترين اهداف اجراي اين طرح شامل پيش‌بيني توليد گوشت ماهي با ظرفيت 200 هزار تن، اشتغال مستقيم و غيرمستقيم، توسعه صنايع جنبي، كاهش فشار صيد بر ذخاير و افزايش صادرات تصريح كرد: عدم محدوديت آب، زمين، عدم استفاده از آب شيرين، كيفيت بالاي گوشت ماهي و خاويار از مزاياي اجراي اين طرح است.

سعيدي به آلودگي‌هاي روخانه‌ها اشاره كرد و گفت: برداشت بي‌رويه شن و ماسه در رودخانه‌ها و عدم مديريت صحيح زيست محيطي بر اين اكوسيستم‌هاي ارزشمند، صيد و صيادي در استان را با مشكلات زيادي مواجه كرده و تكثير طبيعي ماهيان به پايين‌ترين حد خود رسيده است.

مديركل شيلات گيلان زمان‌بر بودن استعلام ها و نداشتن كلينيك تخصصي كافي براي كنترل بيماري‌هاي آبزيان را از ديگر مشكلات اين اداره‌كل عنوان كرد

دیدگاه خود را بیان کنید