کرمانشاه چهارمین استان در تولید ماهیان سردآبی است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه: استان کرمانشاه در سال 90 با تولید 6600 تن ماهی سردآبی رتبه چهارم کشور را در زمینه تولید این ماهیان که از نوع قزل آلا است کسب کرد.

مهندس کیومرث شهبازی با بیان مطلب فوق افزود: 342 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی در استان فعالیت دارند که با افتتاح 8 پروژه دیگر تا بهمن ماه سال جاری و نیز افزایش تولید مزارع موجود تا پایان امسال تولید ماهیان سردآبی به 7 هزار تن می رسد.

وی پیش بینی کرد با مکانیزه نمودن مزارع پرورش ماهی به دستگاه های هواده و پمپ های برگشت به میزان 100 تن افزایش در مزارع جدید و حداقل 300 تن افزایش تولید مزارع موجود در بخش ماهیان سردآبی را خواهیم داشت.

شهبازی با بیان اینکه اجرای طرح های ساخت مزارع جدید و افزایش تولید در مزارع موجود 80 نفر اشتغالزایی داشته است، تاکید کرد: با شناسایی و مطالعه منابع آبی متعدد مانند رودخانه بخش مرخیل پاوه، شبانکاره روانسر،گلین گیلانغرب و خشکه رود کرمانشاه 6 مزرعه جدید با ظرفیت تولیدی 251 تن در دهه فجر سال 90 کلنگ زنی می شود که حداقل 2000 تن دیگر در سال 91 به بعد قابل انجام خواهد بود.

وی گفت: هم اکنون میزان تکثیر بچه ماهی قزل آلا در مزارع حدود 14 میلیون قطعه در سال است که با افتتاح طرح 5/4 میلیون قطعه ای "حسین آباد هرسین" تا پایان سال 90 به 5/18 میلیون قطعه می رسد.

وی در پایان افزود: هم اکنون سه مزرعه تکثیر (حد واسط) تبدیل تخم چشم زده به بچه ماهی در سال 91 نیز میزان 5/5 میلیون قطعه دیگر اضافه خواهد شد و به 24 میلیون قطعه در سال 91 می رسد که نیاز استان به بچه ماهی در سال 90 حدود 21 میلیون قطعه است و در سال 91 نیاز استان حدود 25 میلیون قطعه است، که با این روند نیاز استان برطرف خواهد شد

دیدگاه خود را بیان کنید