صيادان مازاد بايد از چرخه صيادي استان خارج ‌شوند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۵ بازدید

مدير کل شيلات استان گيلان گفت: به دليل اشتغال بيش از ظرفيت در بخش صيادي گيلان بايد صيادان مازاد از چرخه صيادي خارج شده و در امور ديگري به‌كار گرفته شوند.

"حجت سعيدي" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با اشاره به ضرورت ساماندهي تعاوني‌هاي صيادي در گيلان، اظهار كرد: اگر چه از 62 ميليون دلاري که دولت براي تعديل و ساماندهي اين تعاوني‌ها درنظر گرفته، حدود 45 ميليون دلار سهم گيلان است، اما اگر بخواهيم اين طرح را به طور کامل اجرا کنيم به حدود 40 ميليارد دلار ديگر نياز داريم، ضمن اين‌که همان اعتبار اوليه يعني 62 ميليون دلار هنوز تخصيص نيافته است.

وي افزود: در طرح تعديل و ساماندهي تعاوني‌هاي صيادي، 2076 صياد بايد در گيلان از چرخه صيادي خارج شوند تا وضعيت مطلوبي در بخش صيادي حاصل شود.

سعيدي، وضعيت فعلي صيادان گيلاني و شرايط صيدشان را سخت‌تر از صيادان دو استان شمالي ديگر دانست و گفت: بيش از نيمي از 11 هزار صياد استان‌هاي شمالي، در سواحل گيلان مشغول بکارند و اين درحاليست که از حدود 300 کيلومتر نوار ساحلي گيلان تنها 150 کيلومتر براي صيد مناسب است.

به گزارش ايسنا، گيلان به سبب برخورداري از درياي خزر از مهمترين مناطقي است که براي صيد و صيادي مناسب بوده و صيادي در اين استان قدمتي ديرينه دارد. وجود حدود 300 کيلومتر نوار ساحلي در گيلان فرصت صيد و صيادي را براي بسياري از ساحل‌نشينان، از گذشته‌هاي دور فراهم کرده است اما افزايش تعداد تعاوني‌هاي صيادي در دو دهه اخير، به اصلي‌ترين مشکل صيادان استان‌هاي شمالي به ويژه گيلان تبديل شده است. براساس آمار اداره کل شيلات گيلان، اين استان در حال حاضر57 تعاوني صيد با 5700 صياد دارد

دیدگاه خود را بیان کنید