770 تن ظرفیت غیر فعال آبزی پروری در استان مرکزی وجود دارد

یک‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

770 تن ظرفیت غیر فعال آبزی پروری در استان مرکزی وجود دارد
مدیر شیلات وآبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: به طور میانگین سالانه حدود 770 تن ظرفیت غیر فعال آبزی پروری در این استان وجود دارد که توجه همه جانبه برای استفاده از آن ضروری است.
حسن اکبری افزود: ظرفیت غیر فعال تولیدات آبزی پروری در استان مرکزی به عوامل مهمی بستگی دارد که نبود تسهیلات کم بهره مالی و اعتباری و خشکسالی های اخیراز آن جمله اند.
وی افزود: از مجموع ظرفیت غیر فعال آبزی پروری در استان مرکزی، 550 تن بر اثر تنشهای خشکسالی و 220 تن نیز به دلیل نبود تسهیلات بانکی ایجاد شده است.
او بیان کرد: تنش های خشکسالی در کشور به عنوان یکی از معضلات پیش روی توسعه آبزی پروری است که اکثر مناطق و شهرهای استان مرکزی نیز از این امر به دور نمانده اند و با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند.
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به حکفرمایی تنش خشکسالی در اکثر نقاط استان، به نظر می رسد تنها راهکار توسعه و تولید پایدار آبزیان پرورشی در استان ساماندهی و نظارت بر برداشت آب باشد.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی های انجام شده برگشت آب و تصفیه مجدد در واحدهای آبزی پروری درصد قابل توجهی در نگهداشت و بهینه سازی مصرف نقش دارد.

اکبری اضافه کرد: تغییر گونه های پرورشی نیز از دیگر راهکارهایی است که با توجه به تنش خشکسالی می تواند در تثبیت توسعه آبزی پروری در استان مرکزی موثر باشد.

وی اظهار کرد: پرورش گونه های مقاوم و سازگار با اقلیم آب و هوایی استان مرکزی مثل تیلاپیا از دیگر راهکارهایی است که می تواند حیات صنعت آبزی پروری را استمرار بخشد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: بر اساس چشم انداز برنامه ششم توسعه تولید 800 هزار تن انواع آبزیان پرورشی در کشور در دستور کار است که تحقق این امر به عوامل مختلفی از جمله روان سازی مسیر تولید، کمک به استفاده مجدد از ظرفیتهای بلا استفاده منابع آبی و رفع موانع موجود بر سر راه اعطای تسهیلات بانکی بستگی دارد.

به گفته اکبری، امسال تولید دو هزار و 960 تن انواع آبزیان پرورشی در استان مرکزی هدفگذاری شده که تحقق این مهم نیازمند رفع موانع و چالش های پیش روی صنعت آبزی پروری به ویژه در بخش تامین نیازهای مالی و اعبتاری است.

سال گذشته دو هزار و495 تن انواع آبزیان پرورشی دراستان مرکزی تولید و روانه بازار مصرف شد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید