ذخاير ماهي آزاد درياي خزر بازسازي مي‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

كارشناس موسسه تحقيقات شيلات ايران، ماهي آزاد دريايي خزر را داراي ارزش اقتصادي و غذايي ويژه دانست

گزارش فارس، مرتضي عليزاده افزود: توسعه پايدار ، تكثير و پرورش قزل‌آلاي رنگين‌كمان و حفاظت و بهره‌برداري از ذخاير ماهيان سردآبي بومي كشور 2 محور اصلي اهداف تحقيقاتي و اجرايي است.

وي ماهي قزل‌آلا را به عنوان تنها گونه پرورشي سردآبي موجود در كشور داراي اهميت بسيار در سياستگذاري‌ها، برنامه‌ريزي‌هاي تحقيقاتي و اجرايي خواند و افزود: اين ماهي داراي ابعاد متعدد و گسترده‌اي بوده و نقش بسزايي در فرآيند توليد در مزارع تكثير و پرورش قزل‌آلا ايفا مي‌كند.

عليزاده، افزايش كارايي توليد و كاهش هزينه‌ها را هدف نهايي توسعه پايدار تكثير و پرورش قزل‌آلاي رنگين‌كمان دانست و تصريح كرد: براي دستيابي به اهداف مورد نظر بايد بهبود مديريت تكثير و توليد بچه ماهي از جمله اصلاح‌نژاد و مولدان قزل‌آلا، بررسي و كنترل مداوم بيماري‌ها و آلودگي‌ها در مراكز تكثير قزل‌آلا و همچنين ساماندهي واردات و نقل و انتقال تخم چشمك‌زده صورت گيرد.

كارشناس موسسه تحقيقات شيلات ايران كاهش تلفات پرورش، افزايش توليد در واحد سطح و كاهش هزينه‌هاي توليد را از اهداف توسعه آبزي‌پروري سردآبي كشور برشمرد و گفت: بهبود فرآيند ساخت خوراك شامل ارتقاي كيفيت خوراك توليدي، كاهش هزينه‌هاي توليد خوراك و تنوع‌بخشي به مواد اوليه خوراك با استفاده از منابع غذايي داخلي از جمله اين اهداف است.

وي اقدامات اجرايي و تحقيقاتي لازم درباره ماهيان سردآبي را از اولويت‌هاي اهداف كمي توسعه آبزي‌پروري سردآبي در كشور معرفي و بيان كرد: افزايش كارآيي فرآيند تكثير و بازسازي ذخاير ماهي آزاد درياي خزر، پرورش لارو، ارزيابي و اصلاح فرآيند رهاسازي بچه ماهي به دريا از جمله اولويت‌هاي اين اهداف است.

عليزاده توسعه تكثير و پرورش در آب‌هاي داخلي، بررسي و مطالعه زيست‌شناسي و رده‌بندي ديگر گونه‌هاي بومي سردآبي كشور، مطالعه و تعيين بيوتكنيك تكثير و پرورش گونه‌ها با هدف حفظ ذخاير و بازسازي ذخاير و نيز معرفي ديگر گونه‌هاي اقتصادي بومي سردآبي به صنعت آبزي‌پروري كشور را از ديگر اولويت‌هاي اهداف كمي توسعه آبزي‌پروري سردآبي اعلام كرد.

عليزاده تكثير، پرورش و حفاظت از ذخاير ماهيان سردآبي بومي كشور را از ديگر برنامه‌هاي نقشه راه توسعه آبزي‌پروري سردآبي عنوان كرد و افزود: با توجه به وضعيت موجود ماهيان سردآبي بومي كشور و مطالعات و اقدامات انجام شده طي سال‌هاي اخير در مورد تعدادي از گونه‌ها از جمله ماهي آزاد درياي خزر، انجام برخي اقدامات اجرايي مي‌تواند در بهبود روند فعاليت‌هاي در حال اجرا و فراهم‌سازي بستر معرفي گونه‌هاي مطالعه شده به صنعت آبزي‌پروري سردآبي كشور بسيار موثر باشد

دیدگاه خود را بیان کنید