کاهش سرانه صید در گلستان دردآور است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

کاهش سرانه صید در گلستان دردآور است

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان گفت: وضعیت کاهش سرانه صید ماهی در دریای خزر در استان دردآور است

خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، آیتالله سیدکاظم نورمفیدی در نشستی با نماینده ولی‌فقیه سازمان شیلات ایران که فرمانده یگان حفاظت شیلات ایران، مدیرکل شیلات گلستان و فرمانده یگان حفاظت شیلات گلستان حضور داشتند اظهار داشت: با ایجاد فرصتهای شغلی مناسب باید زمینه برای کاهش صید غیرمجاز فراهم شود.

وی تصریح کرد: با احیای مجدد کارخانجات تعطیل شده در استان و اجرای طرحهای بزرگ که در مصوبات هئیت دولت بوده است میتوان از برداشت بیرویه از دریا کاست.

در این نشست حجتالاسلام محمد دغاغله نماینده ولی‌فقیه در سازمان شیلات ایران با اشاره به آیه شریفه قران مجید در رابطه با استفاده صحیح از دریا و نعمتهای آن تاکید کرد و افزود: از لحاظ فقهی دریا و ذخایر آن جزو انفال بوده و در قران مکرراً بر حفاظت از انفال و بهرهبرداری صحیح از نعمت الهی تاکید شده است.

حجتالاسلام محمد دغاغله در پایان به اصل فرهنگسازی و تاکید علمای اهل سنت بر جلوگیری از صید غیرمجاز تاکید کرد و از مسئولان خواست تا زمینه اشتغال افراد بیکار منطقه را فراهم آورند تا بدین وسیله این جوانان برای امرار معاش به منابع خدادادی و انفال عمومی وارد نشوند.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان شیلات ایران، خواهان برگزاری نشستهایی با ائمه جمعه و جماعات شهرستانهای ساحلی در خصوص راهکارهای پیرامون بهرهگیری از تسهیلات دولتی و بانکی در راستای توسعه آبزیپروری در شهرستانهای ساحلی خصوصاً در بندرترکمن و گمیشان شد تا در راستای حفاظت از ذخایر دریا قدمی مثبت برداشته شود.

سپس فرمانده یگان حفاظت سازمان شیلات ایران نیز در این دیدار گفت: سه وظیفه اساسی بر عهده سازمان شیلات است که شامل تکثیر و پرورش، بازسازی ذخایر و حفاظت از منابع است و خوشبختانه در زمینه تکثیر و بازسازی مشکلی در عرصه سازمانی وجود ندارد ولی آنچه باعث نگرانی سازمان شیلات میشود صید غیرمجاز و به تعبیری میتوان گفت غارت دریا توسط افراد سودجو و بعضی از ساحلنشینان است که در این راستا ما نیازمند تغییر دیدگاه مردم ساحلنشین نسبت به این موضوع هستیم.

محمد یزدانپناه افزود: با عزم ملی و استانی و با همکاری شورای تامین استان و نیروی انتظامی میتوان از آمار صید غیرمجاز در استان کاست ولی متاسفانه نیروی انتظامی به خاطر مخاطرات اجتماعی و امنیتی تا به حال نتوانسته است، با این معضل برخورد جامع داشته باشند.

مدیرکل شیلات گلستان نیز در ادامه گفت: این نشست با هدف انجام اقدامات تعاملی و هماهنگی برونسازمانی در راستای حفاظت از ذخایر آبزیان دریا و توجیه ساحلنشینان برای استفاده بهینه از ذخایر دریا برگزار شده است.

علیاکبر پاسندی با ارائه گزارشی از وضعیت صید در استان گفت: آبزیان دریا یکی از نعمتهای خدادادی است که باید برای استفاده همه نسلها از این سرمایه الهی حفاظت شود.

به گفته وی بهرهبرداری غیرمسئولانه صیادان غیرمجاز در راستای برداشت بیرویه و غیراستاندارد از ذخایر دریایی، موجب کاهش سرانه صید صیادان مجاز استان و انقراض انواع ماهیان خاویاری و استخوانی شده است.

پاسندی با اشاره به دیگر عوامل مخاطرهانگیز آبزیان دریایی گفت: آلودگی رودخانههای منتهی به دریا و آلودگی دریا توسط آلایندههای کارخانجات صنعتی نیز یکی دیگر از عوامل نابودی این ذخایر است.

مدیرکل شیلات گلستان از تمامی ائمه جمعه و جماعات استان خواست که در حفاظت از انفال که یکی از وظایف ذاتی و حاکمیتی دولت است و موجب تثبیت اشتغال صیادان استان میشود، با برگزاری نشستهای توجیهی بین مردم منطقه و ساحلنشینان هشدارهای لازم برای برداشت غیرمسئولانه از دریا و دستاندازی به انفال عمومی داده شود.

وی افزود: در راستای تشویق مردم برای توسعه آبزیپروری در منطقه گمیشان و بندرترکمن تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده تا زمینه برای اشتغال مردم منطقه فراهم شود.

همچنین در این جلسه، نشستی جداگانه با امام جمعه بندرترکمن و آخوند عابدی‌کر امام جمعه اهل تسنن بندرترکمن و آخوند نبوینژاد امام جمعه اهل تسنن گمیشان برگزار شد.

در پایان این نشست مقرر شد با تعامل و همکاری بیشتر بین یگان دریابانی و یگان حفاظت شیلات استان تدابیر لازم برای پیشگیری از صید غیرمجاز و جلوگیری از ورود شناورهای بدون هویت و پروانه بهرهبرداری اندیشیده شود

دیدگاه خود را بیان کنید