تولید 15هزارتن انواع آبزی در آذربایجان غربی

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۵ بازدید

تولید 15هزارتن انواع آبزی در آذربایجان غربی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تولید 15 هزار و 413 تن انواع آبزی در استان از ابتدای سالجاری تاکنون خبر داد

مختاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امسال 15 هزار و 413 تن انواع آبزی امسال در منابع آبی استان تولید شده است اظهارداشت: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته هفت درصد رشد نشان می دهد.

وی سرانه مصرف ماهی درآذربایجان غربی را 5.2 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: متاسفانه این سرانه ماهی در مقایسه با کشور و خارج از کشور از میزان بسیار کمی برخوردار است و باید با فرهنگ سازی سرانه را افزایش داد.

مختاری در ادامه 7.5 میلیون قطعه بچه ماهی به جمهوری خودمختار نخجوان برای حفظ و غنی سازی این منبع ارزشمند آبی خبر داد و گفت: این بچه ماهیها شامل انواع ماهیان گرمابی آمور، بیگ هد، فیتوفاک و کپور بوده که در مرکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی شهید کاظمی پلدشت تولید و پرورش یافته اند.

مدیرکل شیلات و جانوران آبزی جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به پرورش شاه میگوی دراز آب شیرین در دریاچه پشت سد ارس، عنوان کرد: این جانور آبزی ارزشمند توسط شرکتهای بهره بردار با استفاده از اکیپ های صیادی، صید و بعد از عمل آوری و بسته بندی به صورت زنده به کشور های خارجی به ویژه آلمان و فرانسه در اروپا صادر می شود.

وی دریاچه پشت سد ارس را بزرگترین مرکز پرورش این گونه ارزشمند شیلاتی با ظرفیت تولید 280 تن در سال اعلام کرد و گفت: مصرف میگو به دلیل بالا بودن میزان اسیدهای چرب غیر اشباع امگا سه موجود در آن در پیشگیری و درمان آسم در دوران کودکی و در افرادی دارای مشکل افزایش کلسترول خون موثر است.

مختاری همچنین با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از استانهای مهم در تولید انواع آبزیان در کشور به شمار می رود افزود: بیش از هزار خانوار در زمینه صید و صیادی در استان فعالیت و سالانه چهار هزار و 700 تن انواع ماهی تولید و به بازار عرضه می کنند.

امسال طرح پرورش ماهی در قفس در آذربایجان غربی اجرا می ‌شود

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سالجاری طرح پرورش ماهی در قفس اجرایی می شود اظهارداشت: سهولت در احداث و اجرا نسبت به استخرهای خاکی و بتونی، هزینه‌های سرمایه‌گذاری کمتر و تولید در سطح بیشتر در واحد سطح و استفاده اصولی از منابع آبهای طبیعی و نیمه طبیعی با توان تولید پایین از جمله مزایای پرورش ماهی در قفس است.

مختاری محصور کردن ماهیان در یک سطح کم و مصرف انرژی کمتر و تبدیل انرژی به ماده بیشتر، امکان توسعه بیشتر و قابلیت جابجایی راحت‌تر، استفاده از غذای طبیعی و زنده و در نتیجه کیفیت بالای گوشت را از دیگر مزایای پرورش ماهی در قفس عنوان کرد.

آذربایجان غربی رتبه نخست در تولید آبزی در بین 17 استان غیر ساحلی کشور را داشته که درراستای افزایش گونه ها تکثیر 4 گونه بچه ماهی خاویار در مرکز پرورش ماهیان گرمابی شهید کاظمی پلدشت آغاز شده است.

این مرکز تنها مرکز تکثیر پرورش ماهیان گرمابی در شمالغرب کشور بوده و سالانه بطور میانگین 10میلیون قطعه بچه ماهی در آن پرورش و در منابع آذربایجان غربی به خصوص سدها رها می شوند

دیدگاه خود را بیان کنید