بررسی اثر فاکتورهای نیترات بر آلودگی رودخانه‌ها

جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۷ بازدید


یک محقق ایرانی اثر فاکتورهای نیترات و فسفات بر تنوع زیستی و تراکم گردان تنان بر رودخانه‌ها را با آزمایش بر روی رودخانه بهمن شیر بررسی کرد
خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، زهرا آرا محقق طرح بررسی اثر فاکتورهای نیترات و فسفات بر تنوع زیستی و تراکم گردان تنان در رودخانه بهمن شیر در فصل سرد، در حاشیه نخستین کنفرانس علوم و فنون دریایی و اقیانوسی خرمشهر در جمع خبرنگاران گفت: گردان تنان میکروزئوپلانکتون‌های بسیار ریزی هستند که با سایز 100 تا 200 میکرومتر در تغذیه لارو ماهی بسیار اهمیت دارند.
وی افزود: لارو ماهی نمی‌تواند از هرنوع خوراکی تغذیه کند ولی تغذیه این نوع ماهی از موجودات ریزی به نام گردان‌تنان بسیار ساده صورت می‌گیرد و به همین دلیل گردان تنان در حوزه شیلات بسیار اهمیت دارند.
آرا گفت: گردان تنان می‌توانند بعنوان نشانگر آلودگی آب نیز مطرح شوند بطوریکه هرچه میزان گردان تنان در آب بیشتر باشد نیترات و فسفات آن آب نیز بیشتر است.
مجری این طرح گفت: در پی بررسی وجود نیترات و فسفات در آب رودخانه بهمن شیر در فصل سرد از گردان تنان استفاده کردیم و نتیجه این پژوهش به این صورت بود که آب رودخانه بهمن شیر آلوده به نیترات و فسفات است.
مجری این طرح افزود: البته وجود فاضلاب در نزدیکی این رودخانه می‌تواند دلیل این مسئله باشد.
وی اظهارداشت: وجود این فاکتورها در آب رودخانه بهمن شیر در بهم ریختن زنجیره غذایی تأثیر دارد

دیدگاه خود را بیان کنید