رهگیری محصولات شیلاتی از مزرعه تا سفره

یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۷ بازدید


(ایسنا) در جلسه بررسی طرح تضمین کیفیت آبزیان که با حضور مسئولان سازمان‌های دامپزشکی و شیلات برگزار شده بود، محسن مشکات هدف از اجرای طرح تضمین کیفیت آبزیان را تولید فرآورده‌های شیلاتی سالم، تضمین سلامت آبزیان، کیفیت فرآورده‌های شیلاتی و پیشگیری از تولید، توزیع و مصرف فرآورده‌های شیلاتی نا سالم عنوان کرد.
وی افزود: این طرح همه زنجیره‌های تکثیر، پروزش، صید، توزیع، فرآوری حمل و نقل و عرضه آبزیان را مصرفی انسان را در بازار داخلی در برمی‌گیرد.
عیسی گلشاهی - مدیر کل دفتر بهبود کیفیت و فراوری سازمان شیلات ایران - نیز در این جلسه گفت: افزایش سرانه مصرف آبزیان باید همراه با افزایش مراقبت، بهداشت و سلامت آبزیان در جهت رشد سلامت فرآوردهای شیلاتی برای مصرف‌کنندگان باشد.
وی افزود: در بسترهای غیر بهداشتی امکان انجام کار بهداشتی نیست و ایجاد زیر ساخت‌های بهداشتی از اهم الزامات اجرای این طرح بزرگ است.
قدرت میرزاده - مدیر کل شیلات هرمزگان - در ادامه این جلسه گفت: ارائه کد بهداشتی موقت برای شناور های سننتی استان هرمزگان در راستای رهگیری محصولات شیلاتی و اجرای طرح طرح تضمین کیفیت آبزیان یک ضرورت است.
وی افزود: برای ورود صید از بنادر صیادی مجاز و بهداشتی لازم است تنها به افرادی اجازه حمل و نقل داده شود که فاکتور حمل و نقل از اتحادیه‌های صیادی را داشته باشند.
میرزاده گفت: کد رهگیری و اجرای طرح نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش است و نباید جامه صیادی را با فشار مجبور به اجرای این طرح کرد چراکه اطلاع رسانی و تشویق نتیجه بهتری را همواره داشته است.
مدیر کل شیلات هرمزگان افزود: اجرای طرح تضمین کیفیت آبزیان نیازمند استانداردسازی بنادر استان و همچنین شرایط این بنادر است که انجام این مهم نیازمند اعتبارات ملی و استانی است

دیدگاه خود را بیان کنید