تالاب بین‌المللی انزلی بهترین فرصت برای آبزی‌پروری

دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۸۲ بازدید


سعیدی در مراسم نخستین برداشت ماهی از قفس در دریای خزر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، گفت: پروژه پرورش ماهی در قفس جزء طرح‌های نوین و تحول‌زا در راستای توسعه آبزی‌پروری دریایی و بزرگترین پروژه در بین کشورهای حاشیه دریای خزر است که از دهه فجر 1389 آغاز شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر دو قفس دریایی در آب‌های خزر با ظرفیت 60 تن استقرار دارد که امروز شاهد برداشت ماهی قزل‌آلا از یکی از این قفس‌ها هستیم.
وی افزود: با همکاری مرکز تحقیقات 13 هزار و 501 قطعه ماهی در 5 ماه گذشته در این قفس دریایی رهاسازی شده است و اکنون ماهی‌ها به وزن 1 تا 1.5 کیلو رسیده و قابل برداشت هستند.
سعیدی خاطرنشان کرد: شیلات گیلان برنامه‌هایی برای تولید ماهی در سه سال آینده دارد تا گیلان به قطب اصلی آبزی‌پروری تبدیل شود و بیش از 40 هزار تن در خشکی و دریا تولید داشته باشیم.
وی افزود: در سفر دور چهارم هیات دولت به استان گیلان با توجه به اهمیت طرح ماهی در قفس برای توسعه این طرح مصوب شده است که 720 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه اختصاص داده شود.
وی متذکر شد: در سالی که بنا به فرمایش امام به نام سال «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» نامگذاری شده است با ایجاد قفس‌های پرورش ماهی در قفس در دریای خزر که ظرفیت تولید بیش از 200 هزار تن ماهی را دارد می‌توان به یک حماسه اقتصادی دست یافت زیرا تامین مواد غذایی مردم کشور و صادرات و ارزآوری در این برهه از زمان همانند جهاد در راه خداست.
این مقام مسئول اظهار کرد: برای هر هکتار پرورش ماهی در اراضی تالابی 120 میلیون ریال و برای هر قفس دریایی 30 تنی، دو میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده و با 5 تن تولید برای یک نفر اشتغال ایجاد می‌شود.
به گزارش ایسنا، در شرایط فعلی در استان گیلان مجموعا 58 هزار و 91 تن آبزی صید و تولید می‌شود که 16 هزار و 500 تن آن از دریا صید شده و بقیه این مقدار نتیجه تلاش آبزی‌پروران است

دیدگاه خود را بیان کنید