آبگيري 2 تالاب "حسنلو" و "سلدوز" در استان آذربايجان غربي

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

آبگيري 2 تالاب "حسنلو" و "سلدوز" در استان آذربايجان غربي

معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: در حال حاضر چهار منطقه در استان به عنوان اثر طبيعي- ملي در حال معرفي شدن به شوراي عالي حفاظت محيط زيست است.

"حميد رعناقد" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌که معرفي اين چهار منطقه در راستاي افزايش سطح حفاظتي مناطق صورت مي‌گيرد، افزود: اين مناطق شامل 50 هكتار در پيرانشهر، 70 هكتار در تكاب، 35 هكتار در شاهين‌دژ و 85 هكتار در ماكو است.

وي يادآور شد: آذربايجان غربي داراي 14 رودخانه دائمي و فصلي و 30 تالاب دائمي و فصلي است.

رعناقد با اشاره به قرارگيري 16 درصد تعداد تالاب‌هاي عضو كنوانسيون رامسر در استان، اظهار کرد: از 24 سايت رامسر در سطح كشور، چهار سايت در اين استان قرار دارد. از كل مساحت تالاب‌هاي عضو كنوانسيون در كشور كه معادل 575 هزار هكتار است، 5,36 درصد آن در سطح آذربايجان غربي است.

معاون اداره كل محيط زيست آذربايجان غربي با بيان اينکه امسال دو تالاب حسنلو و سلدوز در استان آبگيري شده است، از آبگيري تالاب قره گل در 48 کيلومتري شمال غربي بوکان خبر داد و تصريح کرد: با توجه به جاري شدن آب در رودخانه سيمينه رود در طول چند هفته گذشته و رسيدن آن به پايين دست حوضه آبريز از طريق بند انحرافي سيمينه رود، آب رودخانه هم اکنون به تالاب قره گل رسيده و در آبگيري شدن است.

وي خاطرنشان كرد: با ورود آب به تالاب و احيا شدن آن، اين تالاب پذيراي انواع پرندگان آبزي و کنار آبزي است.

رعناقد، وسعت اين تالاب را 300 هکتار و حداکثر عمق تالاب را دو متر، عنوان و تصريح کرد: ارتفاع تالاب قره گل بوکان از سطح دريا، 1250 متر است که مکان مناسبي براي زيست انوع پرندگان آبزي و کنار آبزي محسوب مي‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید