حيات دوباره آب بندانهاي پرورش ماهي در گلستان

جمعه ۸ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

حيات دوباره آب بندانهاي پرورش ماهي در گلستان
واحد مرکزی خبر :مناطقی که با شوری بالای آب و کمبود آن در تابستان مواجهند برای کشاورزی با صرفه نیستند اما پرورش ماهی دراین زمینها درآمد بهتری دارد، ازجمله این مناطق زمینهای اطراف رودخانه اترک است .
اما استخرهای پرورش ماهی که دراین مناطق ایجاد شده بود چند سالی به علت خشکسالی از رونق افتاد و سبب کاهش تولید ماهیان گرمابی در گلستان شد.
باران امسال آب بندانهای گلستان را احیاء و درآمد پرورش دهندگان ماهی در استان را 35 درصد بیشتر کرد .
آقای پاسندی مدیرکل شیلات گلستان گفت : امسال 17هزار و 500 تن ماهی گرمابی در آب بندانهای گلستان تولید شد اما تولید پارسال 12 هزار و 500 تن بود .
بارندگی امسال آب بندانهای گلستان را پر آب کرد و 5 هزار هکتار از مزارع پرورش ماهی به ویژه در حوزه رودخانه اترک درگلستان جان دوباره گرفتند.
اترک که ازکوههای هزار مسجد خراسان سرچشمه می گیرد669 کیلومترطول دارد و پنجمین رودخانه بلند ایران است.
این رودخانه در ناحیه چات ، مرز بین ایران و ترکمنستان می‌ شود ، پس از آن وارد خاک جمهوری ترکمنستان شده در خلیج حسنقلی به دریای خزر می‌ریزد.
آبگیری به موقع آب‎بندانها و استخرهای پرورش ماهی، وضع مناسب آب و هوایی و رهاسازی بچه ماهی در وزنهای بالاتر درآب بندانهای حاشیه رودخانه اترک از علل افزایش تولید است.
آقای طیبی که در منطقه اترک 50 هکتار استخر دارد به سبب بارندگی توانست پرورش ماهی را از سر بگیرد.
آقای مددی هم که30 هکتار استخر پرورش ماهی دارد سه سال متوالی بود از این استخرها بهره ای نمی برد اما با بارش رحمت الهی امسال دوباره شغل اصلی خود یعنی پرورش ماهی ، را آغاز کرد .
بارندگی اخیر سبب شد تا برخی از شرکتهای تعاونی پرورش ماهی هم فعالیت خود را دوباره شروع کنند .
شرکت آبگشت 400 هکتار، شرکت اینچه 200 هکتار و شرکتهای نگین آلاگل ، مهیار گلستان ، قشلاق و کامران هرکدام 50 هکتار از زمینهای خود را پس از سه سال به پرورش ماهی گرمابی اختصاص دادند .
فیتوفاک ،کپور ،آمور و بی کی از جمله ماهیان استخوانی هستند که در مزارع گلستان پرورش می یابند.
ماهیان گرمابی، ماهیانی هستند که در استخرهای خاکی پرورش داده می شوند.
اکثرآب مورد نیاز این مزارع با رودخانه ها و بخشی هم با چاههای کشاورزی تامین می شود .
به گفته مدیرکل شیلات گلستان ماهیان پرورشی نظیر ماهیان دریایی منبع بسیار مهم امگا 3 هستند .
آقای پاسندی افزود: با توجه به ارزان بودن قیمت ماهیان پرورشی در مقایسه با دریایی، این نوع ماهیان در سبد غذایی خانواده ها جایگاه مناسبی دارند.
درگلستان میانگین قیمت هرکیلوگرم ماهی پرورشی4هزار تومان و میانگین قیمت ماهی دریایی حدود 10 هزار تومان است.
صید ماهیان گرمابی از اول آذر آغاز شده است .
مدیرکل شیلات گلستان می گوید: پرورش ماهیان گرمابی اول سال با ذخیره سازی 22میلیون قطعه بچه ماهی 100 گرمی در استان آغاز شد .
آقای پاسندی می افزاید : هم اکنون از هر هکتار مزرعه پرورش 3 تن ماهی برداشت می شود که افزایش تولید ماهیان گرمابی به 5 تن در هر هکتار از مهمترین برنامه های شیلات گلستان است .
او می گوید : این کار با مرمت و اصلاح مزارع ، افزایش سامانه هوادهی و انتقال برق به مزارع امکان پذیر است.
به گفته مدیرکل شیلات گلستان به ازای هر10 تن تولید ماهی یک نفر مشغول کار می شود ، هم اکنون هزار و 700 گلستانی برای تولید ماهیان گرمابی مشغول به کار هستند .
مدیر کل شیلات گلستان دادن تسهیلات به پرورش دهندگان ماهی را یکی از راههای افزایش تولید ماهیان گرمابی می داند و می گوید : ما به همه پرورش دهندگان به ازای هر هکتار 10 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می کنیم که سود آن 7 درصد است.
شمارآب‌بندانها و مزارع پرورش ماهیان گرمابی گلستان 421 قطعه به مساحت10 هزار هکتار است .
گلستان چهارمین استان تولید کننده ماهیان گرمابی در کشور است که حدود 9 درصد آن در این استان تولید می شود.
بر اساس گزارش سازمان شیلات ایران، استانهای مازندران ، گیلان و خوزستان به ترتیب رتبه اول تا سوم تولید ماهیان گرمابی را به خود اختصاص داده اند.
همچنین بر اساس این گزارش ، امسال در کشور200 هزار تن ماهی گرمابی تولید می شود که در مقایسه با 10 سال گذشته 130 هزار تن بیشتر شده است .
سازمان شیلات اعطای تسهیلات مالی ، آسان تر شدن دریافت پروانه بهره برداری و تامین آب را مهمترین علل افزایش تولید ماهیان گرمابی در کشور اعلام کرده است

دیدگاه خود را بیان کنید