صادرات محصولات شیلاتی امسال 300 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است

چهار‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۰ بازدید


برنا ، غلامرضا رازقی در نشست خبری در باره نقش بهداشت آبزیان و فرآورده‌های پروتئینی اظهارکرد: در ابتدای انقلاب اسلامی صادرات محصولات شیلاتی حدود 11 میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین ارزآوری محصولات شیلات طی سال 90 نیز حدود 212 میلیون دلار بوده است.

رییس سازمان شیلات تاکید کرد: هم اکنون محصولات شیلات ایران در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد، بنابراین صادرات نقش مهمی در افزایش تولید محصولات شیلاتی در کشور دارد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در باره آبزی پروری نیز گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی بخش آبزی پروری در کشور فعال نبود اما این بخش آبزی پروری سال 89 ، 251 هزارتن، سال 90، 285 هزارتن و در سال جاری بیش از 330 هزارتن تولید داشته است.

وی تصریح کرد: بخش صید نیز در ابتدای انقلاب اسلامی حدود 29 هزارتن تولید داشت که این میزان در سال جاری به 471 هزارتن رسیده و روند مثبتی را نشان می‌دهد.

رازقی تصریح کرد: هم اکنون مجموع صید و آبزی پروری کشور نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی حدود یک هزارو 300 تا یک هزارو 400 درصد رشد داشته است که این آمارها، به‌کارگیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دریایی و آب‌های داخلی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین مجموع محصولات شیلاتی در سال 89، 663 هزارتن، سال 90، 735 هزارتن و امسال نیز بیش از 800 هزارتن بوده است که روند بسیار خوبی را نشان می‌دهد، امیدواریم تولید بیش از یک هزارو 400 تن را در پیش داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، سرانه مصرف آبزیان را در ابتدای انقلاب اسلامی یک کیلوگرم دانست و گفت: سال گذشته سرانه مصرف آبزیان در کشور به 9.1 رسید و هم اکنون نیز به بالای 10 کیلوگرم رسیده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم با افزایش تولید و فرهنگ سازی مصرف آبزیان این رقم پایان برنامه پنجم توسعه به 15 کیلوگرم در سال برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در واقع محصولات شیلاتی از غذاهای سالم به‌شمار می‌روند که طی سال‌های اخیر مورد استقبال مردم قرار گرفته است بنابراین سازمان شیلات ایران وظیفه دارد تا با ایجاد شرایط و سیاست گذاری مناسب برای افزایش راندمان تولید از بخش غیر دولتی حمایت کند.

رازقی به میزان اشتغالزایی در این بخش اشاره کرد و افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی 24 هزار نفر در بخش شیلات کشور فعالیت داشتند که هم اکنون بیش از 200 هزار به صورت مستقیم در بخش شیلات کشور مشغول به کار هستند.

وی اظهارکرد: همچنین در ابتدای برنامه پنجم توسعه 186 هزارنفر در این بخش فعالیت داشتند که پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم به 292 هزارنفر شغل برسد. رییس سازمان شیلات ایران گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی برای بازسازی دخایر دریایی تنها 15 میلیون قطعه بچه ماهی تکثیر و رهاسازی می‌شد که هم اکنون این میزان به رهاسازی 450 میلیون قطعه بچه ماهی برای بازسازی ذخایر دریایی رسیده است.

وی تصریح کرد: همچنین در ابتدای انقلاب اسلامی یک کارخانه کنسرو سازی در کشور فعال بود که هم اکنون این میزان به 134 کارخانه افزایش یافته است.

رازقی افزود: هم اکنون کشور در بحث تولید تن ماهیان در دریای عمان و اقیانوس هند از وضعیت خوبی برخوردار است به طوری که برداشت تن ماهیان در سال 89 ، 139 هزارتن، سال 90، 170 هزارتن و امسال به بیش از 200 هزارتن رسیده است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود، سال آینده 240 هزارتن برداشت تن ماهیان را در دستور کار داشته باشیم که نیاز کارخانجات کنسرو سازی داخل کشور نیز تامین خواهد شد.

رازقی تاکید کرد: ادامه این روند در برداشت تن ماهیان می‌تواند کشور را از سال 93 به یک کشور صادر کننده تن ماهیان تبدیل کند. این در حالیست که تا سال گذشته ماهی تن کارخانجات کنسروسازی کشور از خارج تامین می‌شد، اما با افزایش تولید تن ماهیان در آب‌های بین المللی این نیاز نیز برطرف می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تعداد واحدهای فرآوری در ابتدای انقلاب اسلامی را هشت مورد برشمرد و اظهارکرد: هم اکنون تعداد واحدهای فراوری کشور به 135 مورد رسیده است که این واحدها به تولید غذای سالم، ماندگاری محصولات در مدت زمان طولانی و امکان صادرات کمک می‌کنند. این مهم نیز نیاز کشور به این واحدها را نشان می‌دهد.

رازقی گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی شیلات ایران رتبه 66 را در دنیا کسب کرد در حالی که براساس آمار 2010 فائو ایران به رتبه 33 دست یافت و با روند فعلی پیش بینی می‌شود ایران رتبه 31 محصولات شیلاتی دنیا را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: همچنین طی این مدت در تولیدماهیان گرماآبی از رتبه 15 به رتبه پنجم و در ماهیان سردآبی نیز از رتبه 32 به رتبه اول دست یافته است.

رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد: هم اکنون ایران در زمینه تولید ماهیان سردآبی، ماهیان آب‌های شیرین و قزل آلا از کشور ترکیه پیشی گرفته و رتبه یک دنیا را به خود اختصاص داده است.

به گفته رییس سازمان شیلات ایران، در ایام مبارک دهه فجر نیز 170 پروژه شیلاتی با اعتباری در حدود 25 میلیارد تومان در سراسر کشور به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: این اعتبار از طریق طرح توسعه بخش کشاروزی (دولت) با تسهیلات کم بهره، به کشاروزان و کسانی که در راستای تولید شیلات فعالیت دارند، ارایه می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید