خشكسالی،كاهش دبی وكیفیت آب ازعوامل تلفات ماهیان پرورشی خوزستان هستند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۲ بازدید

خشكسالی،كاهش دبی وكیفیت آب ازعوامل تلفات ماهیان پرورشی خوزستان هستند

باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دكتر' سیدرحیم مغینمی ' افزود: ماهی موجودی زنده است و باید تمهیداتی برای كنترل بیماری ها ، رعایت اصول بهداشتی در حمل و نقل بچه ماهی در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: تلفات این نوع ماهی چند سالی است كه به صورت پراكنده ، گاهی شدید و متناسب با شرایط حادث می شود از این رو اداره كل شیلات خوزستان پروژه های تحقیقاتی مشترك با سازمان دامپزشكی ، مراكز تحقیقاتی و دانشگاه تعریف و انجام داد.

مدیركل شیلات استان خوزستان افزود: نتایج اولیه به دست آمده از تحقیقات نشان داد كه كاهش دبی رودخانه ها ، خشكسالی های اخیر كه منجر به كاهش دبی و كیفیت آب رودخانه ها شده در این تلفات دخیل بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: در برخی از مزارع با اعمال شیوه های مدیریتی خوب و بالا در كنترل كیفی آب ، تغذیه آبزیان و باروری استخرها تلفات تاحد زیادی نسبت به دیگر مزارع كمتر بوده است.

دكتر مغینمی با اشاره به نیاز احداث آزمایشگاه های مرجع برای بررسی بیماری ها و مسایل بهداشتی آبزیان گفت: كنترل تلفات ماهیان پرورشی كاری مشترك است كه در این راستا ، تحقیقات شیلات و دامپزشكی اقدامات متعددی برای كنترل بیماری و تلفات ماهیان پرورشی خوزستان به ویژه كپور نقره ای در چهار سال گذشته انجام شده است.

وی افزود: با توجه به دخیل بودن عوامل مختلف در تلفات ماهیان نیاز به انجام كارهای تحقیقاتی گسترده ضروری است كه در این راستا به كارشناسان فائو و كارشناسان خارجی نیز گزارشی از تلفات ماهیان پرورشی خوزستان ارسال شده است.

مدیركل شیلات خوزستان در پایان گفت: مقرر شده تا با كمك سازمان دامپزشكی و كارشناسان خارجی ، پروژه ای تحقیقاتی به منظور ارائه راهكارهایی به منظوركنترل و مقابله با این بیماری ها تعریف شود

دیدگاه خود را بیان کنید