برداشت ماهیان خاویاری کاهش یافته است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

برداشت ماهیان خاویاری کاهش یافته است

مدیرکل شیلات گیلان گفت: با وجود تکثیر و رهاسازی انواع بچه ماهیان خاویاری متاسفانه برداشت ماهیان خاویاری کاهش یافته است

سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از سیاست‌های محوری شیلات، توسعه آبزی‌پروری بوده که استرانژی تولید در این بخش، پرورش ماهیان خاویاری است که با استفاده از مشارکت بخش خصوصی در سطح استان تاکنون 83 مجوز با ظرفیت تولید گوشت 3 هزار و 686 تن و تولید خاویار 136.3 تن در عرصه پرورش ماهیان خاویاری صادر شده است.

وی گفت: مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری مروارید قرق تالش در سال تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی به 300 کیلو خاویار پرورشی از تعداد 79 قطعه ماهی خاویاری از گونه فیل ماهی دسترسی پیدا کرده است.

مدیرکل شیلات گیلان اظهار کرد: ارزش اقتصادی خاویار تولید شده 843 میلیون و 750 هزار تومان بوده و بعبارتی معادل 225000 یورو است و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال ماهیان مزرعه فوق مجددا به خاویاردهی برسد.

وی متذکر شد: با وجود تکثیر و رهاسازی انواع بچه ماهیان خاویاری متاسفانه برداشت ماهیان خاویاری کاهش یافته است ولی براساس موقعیت و شرایط اقلیمی نظیر موقعیت آب دریای خزر، آب و هوا و وجود سرمایه‌های انسانی متخصص در استان و کشور و با بهره‌گیری از علاقه‌مندی صاحبان سرمایه در آینده نزدیک پرورش ماهیان خاویاری در سطح وسیعی در استان آغاز شود و در آینده نزدیک می‌توانیم بار دیگر موقعیت خود را در بازارهای جهانی بدست آوریم.

حجت سعیدی افزود: کیفیتی که ماهیان خاویاری با استفاده از آب لب شور دریای خزر در طول ساحل کشورمان دارند در دیگر مناطق نایاب است. بنابراین می‌توانیم پرورش ماهیان خاویاری را از لحاظ کمی و کیفی توسعه دهیم که این امر باعث اشتغال پایدار در سطح استان خواهد شد.

مدیرکل شیلات با اشاره به اینکه گیلان رتبه دوم آبزی‌پروری در سطح کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: 48 درصد تولیدات ماهیان خاویاری از این استان به کشور ارمنستان صادر می‌شود که ارزش اقتصادی آن 35 هزار دلار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شیلات گیلان تسهیلات لازم را برای رونق این صنعت در اختیار فعالان این بخش قرار می‌دهد تا در آینده نه چندان دور علاوه بر صادرات، فروش خاویار را با قیمت مناسب در بازارهای کشور رواج دهیم

دیدگاه خود را بیان کنید