قابليت هاي استان کرمانشاه در توليد ميگوي آب شيرين

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

قابليت هاي استان کرمانشاه در توليد ميگوي آب شيرين

واحد مرکزی خبر :میگوی آب شیرین از سال 72 وارد چرخه صنعت آبزی پروری شیلات ایران شد.
میگوی آب شیرین گونه ای میگو است که در مناطق گرمسیری و آبهای شیرین رشد می کند
این میگو بومی کشور مالزی و کشورهای جنوب شرقی آسیا ست.
این گونه با رشد سریع ، قابلیت استفاده از غذای دستی و مقاومت در برابر بیماری های مختلف ، چند سالی است جای خود را در صنعت آبزی پروری باز کرده و بازار عرضه و تقاضای مناسبی را در کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.
میگوی بزرگ آب شیرین به روش های تک گونه ای و چندگونه ای، همراه با سایر ماهیان، قابل پرورش است و همچنین امکان تولید و پرورش آن در آبهای طبیعی و نیمه طبیعی و استخرهای خاکی وجود دارد.
مدیرکل شیلات کرمانشاه می گوید: از سال 78 ، پست لارو این میگو به شهرستان قصرشیرین (به عنوان بهترین مکان گرمسیری استان) وارد شد.
شهبازی می افزاید : در ابتدای کار و در طول پنج ماه پرورش ، تک گونه این آبزی در یک هکتار از استخرهای خاکی ایستگاه تحقیقاتی قصرشیرین ،1560 کیلوگرم میگوی آب شیرین با موفقیت برداشت شد.
وی می گوید : در کنار پرورش این آبزی، 2 باب گلخانه مخصوص نگهداری مولد میگو هم در قصرشیرین احداث شد.
اقلیم همیشه گرم شهرستان قصرشیرین و طبع گرما دوست میگوی آب شیرین، بستر مناسبی برای تکثیر و تولید انبوه این آبزی در این شهرستان فراهم کرده است تا جایی که مجتمع پرورش ماهی شهدای قصرشیرین به عنوان تنها مجتمع تولید کننده میگوی آب شیرین استان کرمانشاه قابلیت بالایی در پرورش این گونه دارد .
در این مجتمع با مساحت 500 هکتار ، سالانه 2000 تن ماهی گرمابی هم تولید می شود .
رئیس شیلات قصرشیرین می گوید: این مجتمع به عنوان قطب تکثیر و پرورش میگوی آب شیرین کشور محسوب می شود.
شاهین کرد رستمی می افزاید : بچه میگوها در منطقه قصرشیرین از نیمه دوم اردیبهشت که دمای آب به 20 و بالای 20 درجه سانتی گراد می رسد،‌ رها می شوند .
طول دوره پرورش 150 تا 160 روز است تا میگو به وزن بازاری برسد و زمان برداشت بر اساس دمای آب تعیین می شود و زمانی که دمای آب به20 درجه سانتی گراد رسید می بایست عملیات برداشت میگو انجام شود .
وی می گوید : پارسال در این مزرعه بیش از 13 تن میگوی آب شیرین تولید شد که امسال این میزان به 20 تن رسیده است.
شاهین کرد رستمی می افزاید:‌ در این مجتمع سالانه بیش از 100 هزار قطعه پست لارو به استان های مستعد کشور هم صادر می شود.
کارشناسان شیلات با توجه به سیستم های نوین پرورش میگو در مجتمع پرورش میگوی قصرشیرین معتقدند در سال های آینده تولید میگو در این مجتمع 2 برابر می شود و امکان صادرات آن هم فراهم می شود که با توجه به قیمت بالای این میگو ، می تواند صرفه اقتصادی خوبی برای اهالی منطقه داشته باشد

دیدگاه خود را بیان کنید