راه های مقابله با حملات بیوتروریستی

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

راه های مقابله با حملات بیوتروریستی

مطلبی-رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران : پدیده کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی اتفاقی است که همگان آن را به‌خاطر دارند. درست درنیمه دوم سال 87 این پدیده از منطقه‌ای در کشور عمان آغاز شد و به سرعت و در فاصله دو هفته به آب های کشورمان رسید. کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی پدیده‌ای است طبیعی که براثر نوعی جلبک میکروسکوپی به وجود می‌آید.
این موجود زنده در برخی موارد سمی‌تولید می‌کند که بر بخش مرکزی سیستم عصبی ماهیان تأثیر می‌گذارد و سبب فلج‌شدن سیستم تنفسی آنها شده و مرگ ماهیان را به دنبال دارد.
پدیده کشند قرمز به سرعت از استان هرمزگان به سمت تنگه هرمز و بندر عباس روانه شد حتی در بندر لنگه نیز وجود این پدیده دیده شد و حتی در جزیره قشم و بندر جاسک موجبات مرگ تعداد زیادی از آبزیان را فراهم کرد به‌گونه‌ای که اجساد 30 تن ماهی از سواحل این مناطق جمع‌آوری شد. به‌دنبال این مسئله با احتمال این‌که این یک حمله بیوتروریستی است، کارشناسان مؤسسه تحقیقات شیلات ایران با حمایت دولت، وزارت جهاد کشاورزی و استانداران استان‌های جنوبی کشور مأمور بررسی و کنترل آن شدند.
طی چند سال اخیر دستاوردهای علمی در همه بخش‌های کشور زمینه سرافرازی کشور عزیزمان را فراهم کرده و بخش کشاورزی و شیلات نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
در این راستا محققان و دانشمندان ایرانی در مؤسسه تحقیقات شیلات ایران از این تهدید بیوتروریست فرصتی را فراهم کردند که اینک باید به آن افتخار کرد. بررسی‌های محققان ایرانی ثابت کرد خصوصیات ژنتیکی پدیده کشند قرمز که به‌صورت غیر متعارف رشد می‌کرد نظیر خصوصیات ژنتیکی پدیده‌های مشابهی است که در سواحل ژاپن و امریکا نیز رخ داده است.
هرچند هنوز هم بسیاری با رد چنین ادعایی می‌گویند شکوفایی این پدیده در آب های ساحلی کشورمان می‌تواند به دلیل تخلیه آب توازن کشتی‌هایی باشد که به سواحل ما رفت و آمد می‌کنند اما بررسی‌های کارشناسی نشان داد که ریشه بروز چنین پدیده‌ای تنها نمی‌تواند به این دلیل باشد.
به‌هر روی در حال حاضر و با گذشت 4 سال از بروز چنین پدیده‌ای که می‌توانست خسارات بیشتری را به آبزیان کشور وارد کند، محققان ایرانی توانسته‌اند با کنترل این پدیده خسارات را به حداقل ممکن رسانده و با بومی کردن دانش مقابله با آن به جایی برسند که همه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواستار استفاده از تجربیات ما در این زمینه هستند و شکی وجود ندارد که این بار نیز این تهدید فرصتی را برای محققان کشورمان فراهم ساخت تا دانش خود را به رخ جهانیان بکشند.
ایران به دانش فنی ای دست یافته که می‌تواند توده‌های بزرگ جلبکی را با رس پاشی بشکند و امکان زاد و ولد آنها را متوقف سازد.
کشورهای امریکا و ژاپن به‌رغم مدعی‌بودن در این زمینه هنوز از تکثیر پدیده کشند قرمز در خارج از محیط دریا به‌منظور بررسی و کنترل آن عاجزند و این در حالی است که ایران توانسته به این مهم دست یابد.
از سوی دیگر ایران سیستم ردیابی ماهواره‌ای کنترل کشند قرمز را راه‌اندازی کرد و هم‌اینک بالغ بر 25 ایستگاه نمونه برداری برای این کار وجود دارد و اینها همه برکاتی است که این تهدید بیوتروریستی برای ایران فراهم ساخته است.
به هر جهت جدا از توانایی نسبی ایران برای جلوگیری از تلفات آبزیان که می‌تواند از نظر اقتصادی برای ما حائز اهمیت باشد، رخداد چنین پدیده‌ای به دشمنان این مرز و بوم ثابت کرده که ایران با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و محققان شیلاتی آماده مقابله با هرگونه حمله بیوتروریستی است

دیدگاه خود را بیان کنید