تاکيد معاون سازمان حفاظت محيط زيست کشور برجلوگيري از بروز پديده کشند قرمز در دريا

پنج‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۵ بازدید


واحد مرکزی خبر:معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت : در صورت کنترل نکردن آلودگی های نفتی و فاضلابهای صنعتی و خانگی به دریا پدیده شکوفایی جلبکی ایجاد می شود.
آقای کرباسی امروز در دوره آموزشی راهکارهای مقابله با بلوم جلبکی در بندرعباس افزود : اکنون وضعیت شکوفایی جلبکی در دریا نگران کننده نیست ، اما احتمال بروز این پدیده در آینده نزدیک وجود دارد.
وی گفت : تا کنون وزارتخانه های نیرو و نفت به تعهدات و وظایف خود در زمینه کاهش آلودگی عمل نکرده اند و باید پاسخگو باشند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشورتصریح کرد ، وزارت نفت موظف شده است 30 میلیون دلار برای نصب سامانه های پایش آلودگی های نفتی اختصاص دهد که تا کنون هیچ اقدامی نکرده است.
آقای کرباسی افزود : ایجاد تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای بیش از 30 هزار نفر نیز از تعهدات وزارت نیرو است که در شهرهای ساحلی کشور اجرا نشده است.
کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی پدیده ای است که بر اثر شکوفا شدن نوعی پلانکتون مانع از رسیدن اکسیژن به درون آب و درنهایت خفگی آبزیان می شود.
این پدیده در سال 1388 خسارت زیادی به شیلات و محیط زیست دریایی خلیج فارس در محدوده هرمزگان وارد کرد.
مدیرعامل پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان نیز در این نشست گفت : انتقال غیرقانونی و ورود گازوئیل به دریا به خصوص در خورهای آذینی ، تیاب و جاسک از مهمترین دلایل آلودگی نفتی است.
مرتضوی افزود : فاضلابهای شهری ، صنعتی و آلودگی های نفتی از مهمترین عوامل بروز کشند قرمز در دریاست

دیدگاه خود را بیان کنید