یخبندان، پرندگان مهاجر را در دلیجان غافلگیر کرد

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

یخبندان، پرندگان مهاجر را در دلیجان غافلگیر کرد
عبادی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، علت تاخیر در ادامه مسیر مهاجرت این پرندگان از سیبری به مناطق جنوبی کشور را یخ زدگی سطح وسیعی از دریاچه سد پانزده خرداد و پوشش برف بر روی آن اعلام کرد.

وی افزود: با ادامه این وضع و بارش شدید برف طی روزهای اخیر، زندگی پرندگان مهاجر که بیشتر شامل انواع مرغابی از قبیل کله سبز، آنقوت و گروه هایی از غازهای خاکستری و حواصیل هستند، در معرض خطر جدی قرار می گیرد.

دریاچه سد پانزده خرداد با 5/13 کیلومترمربع وسعت،واقع در 5 کیلومتری شهر دلیجان و در مجاورت راه دلیجان - سلفچگان، از مناطق تحت نظارت و مدیریت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دلیجان است.

این دریاچه هر ساله زیستگاه شمار زیادی از پرندگان بومی و مهاجر بوده و پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل کشیم کوچک، باکلان بزرگ، انواع حواصیل (سفید و خاکستری)، اگرت، خوتکاه، کله سبز، چوب پا، آبچلیک، کاکایی کوچک، پرستوی دریایی، درنای معمولی و انواع عقابها مانند کورکور، حنایی، مارگیر، تالابی، ماهیگیر و بالابان و بعضی از پرندگان خشکی زی مانند کبک ، باقرقره و تیهو در این منطقه به فراوانی یافت می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان گفت: پرندگان مهاجر این خطه که گونه عمده آن از خانواده لک لک ها، اگرت و حواصیل هستند از نواحی سیبری به ایران وارد شده و در اوایل آذرماه به صورت موقت در منطقه مستقر می شوند و سپس مهاجرت خود را به سمت جنوب کشور ادامه می دهند.

عبادی اظهار داشت: دریاچه سد پانزده خرداد به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ماهیان سوف و کپور و همچنین شاه میگو علاوه بر جلب نظر پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی، هر ساله گروه های زیادی از ماهیگیران بومی و غیربومی شهرهای اطراف را برای صید ماهی با قلاب به منطقه می کشاند.

وی گفت: محیط بانان مستقر در حاشیه سد پانزده خرداد از اقدام چندین ماهیگیر غیرمجاز که به تازگی با بستن دام ؛ اقدام به ماهیگیری در سطح وسیعی از دریاچه این سد می کردند، جلوگیری به عمل آوردند

دیدگاه خود را بیان کنید