تأخیر در پرداخت تسهیلات به صاحبان لنج‌های خسارت‌دیده از دزدان دریایی

شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۶۹ بازدید
تأخیر در پرداخت تسهیلات به صاحبان لنج‌های خسارت‌دیده از دزدان دریایی

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: هیئت دولت تیرماه سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به صاحبان لنج‌های آسیب‌دیده از دزدی دریایی اختصاص داد که هنوز پرداخت نشده است.

هدایت‌الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به چالش دزدی دریایی برای صیادان چابهار و کنارک اظهار داشت: صیادان چابهار و کنارک عمده نیاز صید صنعتی و تجاری کشور را تأمین می‌کنند و عمده این نیاز نیز در این بنادر توسط صیادان فراساحل که در آب‌های بین‌المللی به صید می‌پردازند تأمین می‌شود.

وی افزود: این صیادان با پیمودن هزاران مایل وارد آب‌های بین‌المللی تحت نظارت کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند می‌شوند و در آنجا عمدتاً به صید می‌پردازند؛ گا‌ها به‌صورت سهوی وارد آب‌های سرزمینی دیگر کشور‌های هم‌مرز با این آب‌ها نظیر سودان، یمن، سومالی، عمان و... می‌شوند و در سومالی به دلیل نبود حکومت واحد و مرکزی به دردسر می‌افتند، اسیر می‌شوند و برای آزادیشان اخاذی توسط دزدان صورت می‌گیرد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از سال ۱۳۸۷ تاکنون، ۵۴ لنج فراساحل چابهار و کنارک در آب‌های سومالی اسیر شدند، و هرچند اکثر صیادان آن‌ها پس از رایزنی‌های فشرده آزاد شدند، اما لنج‌ها عمدتاً توسط سومالیایی‌ها توقیف شدند.

میرمرادزهی اضافه کرد: ازآنجایی‌که دزدی دریایی در تعهدات بیمه‌های لنج‌ها نیست، با پیگیری‌های شیلات، وزارت کشور و نماینده محترم مردم چابهار در مجلس، لایحه‌ای به دولت ارسال شد و در آن برآورد همه خسارت‌های دزدی دریایی در آن تخمین زده شد.

وی گفت: هیئت دولت در تیرماه سال گذشته دو بخش تسهیلات به مالکان لنج‌ها اختصاص داد، یک تسهیلات ۱۲ میلیارد تومانی و یکی ۱۳ میلیارد تومانی، پرداخت این دو بخش تسهیلات قرار است بدون اعمال سود و جرائم با سه سال تنفس توسط مالکان لنج‌های آسیب‌دیده پرداخت شود و در صورتی هم که وامی مالکان بخواهند از همین تسهیلات به آن‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بابیان این‌که از محل تسهیلات حدود یک میلیارد تومان به صیادان هرمزگان اختصاص داده‌شده و بقیه ویژه چابهار و کنارکی‌هاست، تأکید کرد: ما تأکید داشتیم که یکی از این دو بخش بلاعوض باشد که فعلاً در دست بررسی است؛ اما باآنکه ما واجدان شرایط را به بانک‌ها معرفی کردیم و به ما قول داده بودند از ماه آبان و آذر ۹۶ این تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ شود، اما تاکنون ابلاغ و پرداخت‌نشده است.

میرمرادزهی خاطرنشان کرد: مالکان لنج‌های آسیب‌دیده از دزدی دریایی به دلیل توقیف شناورهایشان به‌شدت آسیب‌پذیر شده‌اند و برخی ورشکسته‌اند، امیدواریم با ابلاغ سریعتر این تسهیلات جانی دوباره به صنعت صید و صیادی چابهار و کنارک بیاید

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید