ذخيره سازي 54 ميليون متر مکعب آب پشت سد زاگرس گيلانغرب

یک‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

ذخيره سازي 54 ميليون متر مکعب آب پشت سد زاگرس گيلانغرب
سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت : میزان آب ذخیره شده تا حدود یک متری تاج سد رسیده است و در صورت بارندگی های آینده آب ذخیره شده سر ریز خواهد شد.
جبار فرامرزی افزود : ساخت سد زاگرس به عنوان بزرگترین سد خارج از بستر کشور در سال 1382 با حدود 6 کیلومتر خط انتقال آب رودخانه دیره به تنگه کورک آغاز و در سال 1387 با 500 میلیارد ریال هزینه به اتمام رسید و آبگیری شد.
وی علت تاخیر در بهره برداری کامل از سد را تکمیل نشدن شبکه های انتقال اصلی یک و دو و همچنین شبکه فرعی انتقال آب سد به 9 هزار و 800 هکتار اراضی کشاورزی شهرستانهای گیلانغرب و قصرشیرین به دلیل تامین نشدن حدود 40 میلیارد ریال اعتبار دیگر دانست و گفت : درصورت تامین اعتبار سال 1393 از سد زاگرس به طور کامل بهره برداری می شود.
تاکنون حدود 18 کیلومتر از خط انتقال 25 کیلومتری آب سد به اراضی کشاورزی شهرستانهای گیلانغرب و قصرشیرین تکمیل شده است.
فرامرزی با اشاره به افزایش گنجایش سد از 53 به 56 میلیون مترمکعب افزود : تاکنون 300 هزار قطعه بچه ماهی در آب سد رها سازی شده است تا از ظرفیت پرورش ماهی آن هم بهره برداری اصولی شود.
سد زاگرس گیلانغرب در سطح 100 هکتار با 30 کیلومتر مربع وسعت هزار و 270 متر طول تاج و 48 متر ارتفاع دارد که با هدف آبیاری زمینهای کشاورزی شهرستانهای گیلانغرب و قصرشیرین ، توسعه باغ ها ، شیلات ، گردشگری و ایجاد 6 هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم احداث شده است
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید