ورود دانشگاه آزاد به صنعت خاویار

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آمادگی این معاونت در طرح پرورش ماهیان خاویاری گفت: باید زمان‌بندی مناسب جهت بهره برداری از فازهای مختلف پروژه در طرح توجیهی مرکز پرورش ماهیان خاویاری مورد نظر قرار گیرد

خبرگزاری فارس عباسپور در چهل و دومین جلسه شورای راهبردی مرکز علوم و فناوری‌های پیشرفته گفت: مرکز تحقیقات علوم و فنو دریایی با مشارکت مالی مرکز علوم و فناوری پیشرفته معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و واحد بوشهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مجید عباسپور مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد و رئیس مرکز CAST دراین جلسه از طرح راه اندازی مرکز تحقیقات علوم و فنون دریایی با کمک واحد بوشهر، در منطقه دلوار خبر داد و گفت: برای راه اندازی این مرکز زمینی به وسعت هفتاد هکتار به این پروژه تخصیص یافته است که پیش بینی می‌شود این مرکز در آینده‌ای نزدیک در زمینه‌های فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی، دریا، بوم شناسی دریا، مهندسی صنایع دریای، معماری کشتی و پرورش آبزیان دریایی فعالیت فعالیت خود را آغاز کند.

توکلی کارشناس نیروگاه صد مگاواتی در این جلسه گزارشی از پیشرفت پروژه نیروگاه 100 مگاواتی ارائه داده و افزود" امکان سنجی نیروگاه صد مگاواتی باید به پایان رسیده، مجوز احداث نیروگاه اخذ شده، دو شرکت چینی از منطقه مذکور بازدید به عمل آوردند و پیش بینی می‌شود تا ماه آینده قرار داد همکاری به امضای طرفین برسد.

به گفته وی هماهنگی با بانک عامل جهت اخذ تسهیلات به منظور گشایش اعتبار، تشکیل کار گروه مجرب جهت بررسی پیش نویس قرار داد. اخذ موافقت برق تولید شده در نیروگاه به شرکت برق منطقه مورد نظر، از جمله موارد مهمی است که باید صورت پذیرد.

عباسپور در این خصوص گفت: دانشگاه در صدد است، شرکت توان نیرو گستر را در قالب یک شرکت دانش بنیان به ثبت برساند. یکی از دستاوردهای پروژه‌ نیروگاه بادی به دست آوردن دانش فنی برای طراحی چیدمان توربین‌های بادی است و به موازات انجام فازهای مختلف پروژه مذکور، دانش فنی ساخت آن نیز توسط متخصصان امور بومی‌سازی خواهد شد.

رهنما معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه به سفر رئیس دانشگاه به واحد بندر گز اشاره کرده و گفت: در بازدیدی که اخیرا هیئت دولت از آن منطقه به عمل آوردند، برای ایجاد بزرگترین مرکز پرورش ماهیان خاوریاری در استان تا پایان برنامه چهارم توسعه توسط بخش غیر دولتی با اعطای یارانه سود تسهیلات بانکی و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب، مصوبه‌ای را به تصویب رساندند.

وی با بیان این مطلب که دانشگاه آزاد اسلامی دارای سه مرکز مطالعات وتحقیقات آبزیان در بند چمخاله واحد بابل (حوضچه پرورش ماهی) و مرکز دلوار استان بوشهر است افزود: یک هکتار از اراضی واحد بندر گز درون دریا واقع شده است که امکان پرورش ماهی در محیطی طبیعی در دو اقلیم آب شور و آب شیرین فراهم می‌کند، با توجه به اقتصادی بودن پرورژه می‌توان بحث استفاده از فناوری‌های نوین را نیز در این خصوص مطرح کرد.

رهنما با اشاره به آمادگی حوزه معاونت پژوهشی در طرح پرورش ماهیان خاویاری ادامه داد: باید زمانبندی مناسب جهت بهره برداری از فازهای مختلف پروژه در طرح توجیهی مرکز پرورش ماهیان خاویاری مورد نظر قرار گیرد.

عقیل نژاد مدیر کل امور تحقیقاتی ماهیان خاویاری استان گلستان گفت: واحد بندر گز حدود 15 هکتار زمین در کنار دریا دارد. موقعیت جغرافیایی بندر گز مجموعه‌ای از شرایط خاص اقلیمی و اکوسیستم های آبی و خاکی را در این منقه در برگرفته که برای نمونه می‌توان به خلیج گرگان، تالباب گمیشان، جزیره آشورده و شبه جزیره میان کاله در این منطقه اشاره کرد.

وی ادامه داد: می‌توان لارو ماهی خاویار را برای فروش به بازار عرضه کرد، ضمن آنکه فناوری‌های نوین باید بتوانند تا مدت زمان پروسه ماهی را به مدت یک سوم کاهش دهند.

وی با اشاره به حمایت سازمان شیلات و نهادهای دولتی برای به ثمر نشستن این پروژه تصریح کرد: بهتر است از تجربیات کشورهای صاحب نظر در این حوزه استفاده شود.

حسین زاده لطفی معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات گفت: در این خصوص مسئولین درصد کمک به دانشگاه هستند که از آن جمله می‌توان به اهدای لارو ماهی به صورت رایگان و همچنین تخصیص یک سایت پنجاه هکتاری به دانشگاه‌ اشاره کرد.

وی با اشاره به دیر بازده بودن طرح پرورش ماهیان خاوریاری گفت: پرورش ماهی قزل آلا و میگو در کنار پرورش ماهیان خاویاری از جمله طراح‌های زود بازدهی است که می‌تواند در مدت زمان دو تا سه سال به بهره برداری برسد.

امیری نیا رئیس مرکز همکاری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه و وزارت جهاد کشاورزی در پروژه مذکور خبر داد.

همچنین در این جلسه مهندس ایزدبخش مدیر پروژه شرکت فرآوری نمک گرمسار گزارشی از روند فعالیت این شرکت ارائه کرد.

رهنما ضمن مناسب ارزیابی کردن عنوان کارخانه گفت: در شرح فعالیت شرکت باید موضوع فناوری پر رنگ تر لحاظ شود. همچنین آیین نامه مالی و معاملاتی شرکت پس از تنظیم باید برای معاونت پژوهشی دانشگاه ارسال شود.

بر اساس این گزارش در 42 جلسه شورای راهبردی مرکز علوم و فناوری پیشرفته آیین نامه تجاری سازی و خرید و فروش ایده و ؟ مطرح و به تصویب رسید. مقرر شد به مدت 6 ماه به صورت آزمایشی اجرا و در صورت موفقیت اجرای آن برای 6 ماه دیگر تمدید شود. همچنین در رابطه با طرح پرورش ماهیان خاویاری در واحد بندرگز، پیشنهادی به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر موافقت با اصل پروژه و ارزیابی طرح توجیه اقتصادی پروژه برای مشارکت مرکز علوم و فناوری پیشرفته دانشگاه ارائه شد

دیدگاه خود را بیان کنید