ایلام در ردیف آخر شهرهای دارای صنعت اکوتوریسم قرار دارد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام: با وجود ظرفیت‌ها ایلام در ردیف آخر شهرهای دارای صنعت اکوتوریسم قرار دارد

خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی ایلام، محمد نورالهی اظهار داشت: توریست و توریسم، واژه‌گانی که بیش از پیش در سرزمین مادریمان بر زبان‌ها جاری می‌شود، سرزمینی که به گفته شواهد و قرائن جزء 10 کشور برتر از نظر جاذبه‌های گردشگری در دنیا محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: پیش‌بینی کارشناسان حکایت از رونق گردشگری در سال‌های آتی دارد تا نشان دهد صنعت توریسم به عنوان یکی از منابع پردرآمد، جایگاهی مورد توجه در کشورهای جهان پیدا کرده است و کشور ایران نیز قدم به قدم در این حیطه گام گذاشته تا بتواند با داشتن ظرفیت‌های گردشگری آشکار و نهان خود از امتیازات آن بهره‌مند شود.
این مسئول اضافه کرد: یکی از بخش‌هایی که در صنعت توریسم مورد توجه گردشگران و جهانگردان قرار گرفته، صنعت اکوتوریسم است. اکوتوریسم واژه‌ای‌ است که در فارسی با عنوان طبیعت‌گردی معنی شده و جاذبه‌های آن شامل جاذبه‌های تفرجی ‏و طبیعی می‌شود.
نورالهی تصریح کرد: بیابان‌گردی، طبیعت‌درمانی، غارنوردی، کوهنوردی، کوهپیمایی، ورزش‌های آبی و طبیعت‌گردی از بخش‌های اکوتوریسم است که سبب می‌شود این صنعت رو به رشد دارای نشاط و لذات خاص خود باشد.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: ایلام، سرزمین ناشناخته‌های گردشگری واقع در غرب ایران و جای گرفته در دل زاگرس با وسعت 20 هزار و 150 کیلومتر مربع، حدود 1.2 درصد از مساحت کشور را در بر دارد و با داشتن تنوع‌ زیستی، اقلیمی و جاذبه‌های طبیعی متاسفانه در زمینه اکوتوریسم در رده‌های آخر این صنعت در ایران قرار گرفته است.
وی ادامه داد: استانی که از مجموعه‌های مختلف برای بهره‌وری در این زمینه همچون چشـمه‌های آبگرم، رودخانه‌ها، غارها، طبیعت بکر کوه‌ها و کوهپایه‌ها، دشت‌های هموار و ... برخوردار است و از نظر شرایط اقلیمی جزء مناطق گرمسیر کشور محسوب می‌شود
اما به علت وجود ارتفاعات و اختلافات درجه حرارت و بارندگی می‌توان مناطق سه گانه سردسیری، گرمسیری و معتدل را در این استان به خوبی مشاهده کرد.
این مسئول اضافه کرد: استان ایلام در منطقه‌ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. قسمت زیادی از مساحت اســــتان را مناطق کوهستانی، تپه کوهستانی و یا تپه ماهور تشکیل می‌دهد که با شیب‌های تندی به دشت‌هــــای کم‌ارتفاع منـتهی می‌شوند.
نورالهی تصریح کرد: رشته کوه‌های مرتفع و موازی کبیرکوه به طول 160 کیلومتر از شمال غربی تا جنوب شرقی استان را در بر گرفته است و قسمتی از مناطق غربی و شمال غربی ایلام را از قسمت‌های دیگر مجزا می‌کند.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: در نواحی جنوبی استان که در دامنه‌های غربی زاگرس واقع شده‌اند و ناحیه مرزی استان را تشکیل می‌دهند دشت‌های همواری وجود دارد که مهمترین آنها شامل مهران، محسن‌آباد، صالح‌آباد، دهلران، موسیان و دشت عباس می‌شود.
وی ادامه داد: در این استان 15 رودخانه دائمی جریان دارد که عمده‌ترین آنها شامل رودخانه‌های سیمره، کنگیر، گدارخوش، کنجانچم، چنگوله، میمه، دویرج و چرداول می‌شود.
این مسئول اضافه کرد: غنای استان در جاذبه‌های طبیعی بکر و ناشناخته زیادی است مانند تالاب‌های سیاه‌گاو آبدانان که به وسعت حدود سه هکتار در فاصله 24 کیلومتری بخش سراب باغ قرار گرفته‌اند و دو دریاچه بیضی شکل که توسط رودخانه سیاه‌گاو از هم جدا می‌شوند را به وجود آورده است.
نورالهی تصریح کرد: در محدوده تالاب‌ها اکوسیستم متنوعی از حیات وحش را می‌توان مشاهده کرد که آبزیان وابسته به تالاب نوعی پیوند و همبستگی اکولوژیکی میان دریاچه و نواحی اطراف آن را برقرار می‌سازد، این موضوع از نظر فرایندهای زیست‌محیطی حائز اهمیت فراوانی است.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: با توجه به شرایط محیطی اطراف تالاب‌ها و وجود منابع غذایی فراوان و پذیرش پرندگان مهاجر آبچر و کنار آبچر و همچنین قابلیت زیست‌گاهی بالای آن از نظر زیست‌محیطی می‌تواند به عنوان یک اکوسیستم خاص تلقی شود.
وی ادامه داد: این نمونه‌ها نشان می‌دهد استان ایلام دارای پتانسیل‌های مختلف طبیعی برای به کارگیری صنعت اکوتوریسم است. صنعتی که نه به هتل چهار ستاره و چند ستاره، نه به اتوبوس‌ها و ماشین‌های لوکس و مدل بالای توریستی، نه به فرودگاه‌های طویل و عریض، نه به رستوران‌های مدرن و نه به ده‌ها موضوع دیگر احتیاج ندارد.
این مسئول اضافه کرد: شاید بتوان گفت اصلی‌ترین مانع در توسعه صنعت اکوتوریسم و اشتیاق بخش خصوصی در استان ایلام همین موضوع باشد.
نورالهی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی مدون، آموزش، فرهنگ‌سازی و شناختی که از ایلامیان وجود دارد مبنی بر عشق و دوستی آنان با طبیعت می‌توان افقی روشن در صنعت اکوتوریسم استان ایلام شاهد بود.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: راه‌اندازی تورهای طبیعت‌درمانی در چشمه‌های آبگرم مهران و دهلران، تورهای کوهنوردی در کوه‌های کبیرکوه، مانشت، دالاهو، تورهای آبی در سدهای استان و رودخانه‌های کنـجانچم و سیمره، تورهای غارنوردی در غارهای زینه‌گان، کان گنبد، خفاش، بره‌زرد و ... می‌تواند از برنامه‌ها و تورهای متنوع طبیعت‌گردی در استان به شمار رود.
وی ادامه داد: خوشبختانه ایلام دارای طبیعت‌گردهای بومی فراوانی است که با آموزش استاندارد می‌توان آنان را به راهنمایان مجرب تبدیل کرد و با تهیه نقشه‌های طبیعت‌گردی و شناخت مکان‌های مستعد در این زمینه و تبلیغات و اطلاع‌رسانی برنامه‌ریزی شده، اکوتوریسم را در استان ایلام رونق بخشید

دیدگاه خود را بیان کنید