صید تجاری ماهیان خاویاری از اول سال 2012 در دریای خزر ممنوع شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت: در پایان سی و دومین اجلاس كمیسیون مشترك منابع زنده دریای خزر، پنج كشور ساحلی موافقت كردند از اول سال 2012 هرگونه صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر ممنوع شود

علی اصغر مجاهدی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با كاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر، روند صید تجاری این ماهیان طی 10 سال گذشته از هزار تن به 100 تن در سال كاهش یافته است.

وی گفت: ایران در سال 400 میلیون قطعه انواع ماهی و از جمله ماهیان خاویاری به دریای خزر رها سازی می كند اما منابع زنده این دریا در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

وی با بیان اینكه بررسی های به عمل آمده نشان می دهد بچه ماهیان خزر در سال های اخیر افزایش یافته است، گفت: با این حال سال ها طول می كشد تا این بچه ماهیان به سن بلوغ برسند ضمن اینكه بلوغ ماهیان خاویاری به هشت سال زمان نیاز دارد.

مجاهدی بر مشاركت تمام كشورهای حاشیه خزر بر حفظ منابع زنده این دریا تاكید كرد و گفت: با برگزاری این اجلاس، پنج كشور ساحلی موافقت كردند با اجرای طرح های مختلف منابع زنده این دریا را بیشتر تحت حفاظت قرار دهند.

وی یاد آورشد: دراجلاس باكو كشورهای حاشیه خزر موافقت كردند از سال آینده میلادی صید ماهیان خاویاری را ممنوع كنند و ساز و كار آن را نیز در كشورهای مربوطه به مورد اجرا بگذارند.

به گفته سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات، در این اجلاس جمهوری اسلامی ایران برای حفظ منابع زنده دریای خزر پیشنهاد خود را در شش بند ارایه كرد كه مورد توجه كشورهای حاشیه خزر قرار گرفت.

وی در پایان نتایج برگزاری این اجلاس را مثبت ارزیابی كرد و گفت: كشورهای حاشیه خزر در این اجلاس تصمیم گرفتند با تشكیل یك كارگروه كارشناسی، بحث های این اجلاس را برای اجرایی شدن جمع بندی تا در اوایل تابستان سال آینده در نشست دیگری ارایه دهند.

سی و دومین اجلاس مشترك منابع زنده دریای خزر با حضورمسئولان شیلات پنج كشور ساحلی 23 تا 25 آذرماه در باكو برگزارشد و هیات ایرانی به ریاست معاون وزیر كشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران در این نشست حضور داشت

دیدگاه خود را بیان کنید