مخالفت محیط زیست با انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه

چهار‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

مخالفت محیط زیست با انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه مخالف است، گفت: اجرای انتقال آب‌ها مشکلات بسیاری برای ایران ایجاد خواهد کرد. همچنین با اجرای انتقال آب توسط ایران راه برای سایر کشورها نیز باز می‌شود که از این آب‌ها برداشت کنند
فرشچی با بیان اینکه راه‌های دیگری برای تأمین آب شرب مناطق وجود دارد، اظهار کرد: انتقال آب باعث از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی، خشک شدن مسیل، شورشدگی خاک، مورد تهدید قرار گرفتن کشاورزی شده و احتیاج به تاسیس آب شیرین‌کن‌ها در سطح وسیع خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه عضو شدن در کنوانسیون‌های منطقه‌ای می‌تواند کمک کند با کشورهایی که منبع آلودگی هستند ارتباط داشته باشیم، گفت: در مورد آلودگی‌های دریایی اگر همکاری‌های فرامرزی وجود نداشته باشد، حل مشکلات زیست‌محیطی میسر نخواهد شد. ایران به عنوان یک عضو در کنوانسیون هم تاثیرگذار و هم تاثیرپذیر است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حفاظت فوک خزری و ماهی خاویار از جمله امور مشترک بین کشورها است و اقدام یک کشور برای این امور کافی نیست. بنابراین عضویت ایران در کنوانسیون‌ها و همکاری با کشورها بر سر مسائل محیط زیستی امری لازم است. همچنین این کنوانسیون‌ها باعث مسئولیت‌پذیری کشورها در مورد مسائل محیط زیستی خواهد شد.

فرشچی در مورد اینکه 60 درصد آلودگی دریایی خشکی دارد، گفت: استحصال دریا و زمین، زندگی نفتی و پساب‌های کشاورزی منشاء خشکی دارند ولی وارد آب‌ها می‌شوند.

وی افزود: با نوسانات آب دریای خزر در 15 سال گذشته روند کاهش سطح دریا را داشتیم. این امر می‌تواند بر عکس هم باشد؛ اما به طور کلی این نوسانات می‌توانند عامل اصلی از بین رفتن زیستگاه‌ها و کاهش تنوع زیستی باشند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سدها می‌تواند امکان کامل شدن چرخه ماهیان خاویاری را از بین ببرد، گفت: این امر باعث کاهش ماهیان خاویاری شده است. همچنین گونه‌های مهاجم نیز یکی از چالش‌های مطرح در حفاظت از آب‌ها است که آب توازن در حمل و نقل کشتی‌ها باعث انتقال گونه‌های غیر بومی به آب‌های ایران می‌شود.

فرشچی با اشاره به اینکه تصفیه فاضلاب‌ها در کشور اتفاق نمی‌افتد، گفت: امسال وزارت نیرو متعهد شده تصفیه فاضلاب‌ها را برای چند شهر از استان‌های شمالی اجرا کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاشت حرا در قسمتی از قشم که مورد دریاخواری قرار گرفته است، گفت: این کار به عنوان جبران خسارت نیست بلکه حداقل کاری است که می‌توان انجام داد. صنایع فعال در چابهار، بوشهر، عسلویه و ماهشهر موظف به ایجاد فضای سبز و کاشت حرا هستند
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید