تولید آبزیان در كشور به 663 هزار تن رسیده است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

رشت - معاون سازمان شیلات ایران با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در بخش شیلات گفت: تولید آبزیان در اول پیروزی انقلاب، 32 هزار تن بود كه این مقدار در سال 89 به 663 هزار تن افزایش یافته است

گزارش ایرنا ، 'حمزه رستم پور' روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان، اشتغال زیربخشی شیلات در اول پیروزی انقلاب را 24 هزار نفر عنوان كرد و افزود: در حوزه اشتغال زیربخشی طی سال گذشته، 186 هزار نفر مشغول به كار شده اند.

وی صادرات در بخش شیلات در اول پیروزی انقلاب را 11 میلیون دلار و در سالجاری 165 میلیون دلار عنوان كرد.

رستم پور همچنین به گسترده بودن توسعه شیلات طی سال های اخیر اشاره و خاطرنشان كرد: در شرایطی كه صید و صیادی در جهان رو به كاهش است، در ایران بیش از 700 بندر صیادی ترخیصی ساخته شده كه این امر، نشان دهنده رونق آبزی پروری در كشور است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود بیش از 800 هزار منبع آبی در كشور گفت: تنها سه درصد این منابع آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان شیلات ایران از اختصاص 250 میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات یارانه ای طی سالجاری برای تجهیز شیلات استان گیلان خبر داد و گفت:

این تسهیلات، علاوه بر 62 میلیون دلار اعتباری است كه برای شیلات كشور در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینكه تاكنون یكصد میلیارد ریال از مبلغ این اعتبار دریافت شده، افزود: این مبلغ پس از برنامه ریزی در بخش های مختلف شیلات كشور توزیع می شود.

رستم پور با تأكید بر لزوم توسعه بیشتر شیلات گیلان ادامه داد: شیلات گیلان در گذشته در جایگاه بالایی قرار داشت و به رغم توجهاتی كه از سوی مسوولان به این بخش شده، متأسفانه هم اكنون در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان شیلات ایران به موقعیت بالای گیلان در برخورداری از منابع آبی اشاره و تصریح كرد : برخورداری بیش از چهار هزار حلقه چاه ، سد سپیدرود ، بیش از 230 هكتار زمین كشاورزی ، تالاب انزلی و امكان پرورش ماهیان خاویاری و در قفس از شرایط و امكانات خوب این استان در بخش شیلات است.

وی بر ضرورت تلاش بیشتر برای حفظ ذخایر ، مكانیزه كردن تولید ، ساماندهی بازار ، توسعه صادرات، ایجاد كارخانه های فرآوری بومی سازی فرهنگ آبزی مصرفی و ایجاد بازارهای جدید در گیلان تاكید كرد.

رستم پور سرانه مصرف ماهی در كشور را 5/8 كیلوگرم و در استان گیلان 2/14 كیلوگرم دانست و ادامه داد: در گیلان به دلیل عدم فرهنگ سازی برای مصرف ماهی، این میزان مصرف بین نسل های جدید رو به كاهش است.

وی همچنین با اشاره به ممنوع شدن صید ماهیان خاویاری در پنج سال آینده توسط كشورهای حاشیه دریای خزر یادآور شد: این زمان، فرصت مناسبی برای توسعه پرورش ماهیان خاویار در گیلان و بازگشت شیلات استان به دوران اوج خود است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان شیلات ایران افزود: این سازمان برای اعطای تسهیلات به منظور ایجاد و توسعه بازار عرضه ماهی در شهرستان های گیلان، توسعه پرورش ماهی در قفس، دومنظوره كردن پرورش ماهی و ایجاد مشاغل خانگی آمادگی دارد

دیدگاه خود را بیان کنید