تولید 5000 تن ماهی در کردستان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۲۷ بازدید

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی استان کردستان از تولید پنج هزار و 200 تن ماهی از منابع آبی و رودخانه ای این استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد

میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت های استان کردستان در راستای تولید ماهی اظهار داشت: فصل صید ماهی از نیمه دوم شهریور ماه سال جاری در پنج منبع آبی سد وحدت سنندج، سد شهید کاظمی سقز، دریاچه پشت سد زریوار مریوان، سد گاوشان کامیاران و سد گلباغ بیجار آغاز شده است.

وی بیان کرد: کار تولید و پرورش ماهی از سال 75 در پشت سدهای کردستان شروع شده است و اکنون پنج درصد ماهی کشور در این استان تولید و توزیع می شود.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در حال حاضر هزار و 300 صیاد در سه مجتمع پرورش ماهی پالنگان کامیاران، سیروان سروآباد و قمچقای بیجار مشغول به کار هستند.

میرزایی با بیان اینکه استان کردستان در زمینه تولید ماهی دارای رتبه یازدهم کشوری است، گفت: وجود هفت سد فعال، 19 سد در دست اجرا، 33 صد در حال مطالعه، 25 رودخانه دائمی و فصلی، هشت هزار و 703 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، دو هزار و 55 رشته قنات و 32 هزار و 92 چشمه دائمی و فصلی از مهمترین توانمندی های کردستان در تولید و پرورش انواع آبزیان است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون هزار و 500 تن ماهی در مجتمع های پرورش ماهی استان کردستان تولید شده است، گفت: سال گذشته نیز سه هزار و 700 تن ماهی شامل 55 تن گرمابی، هزار و 155 تن سردآبی، دو هزار و 360 تن در منابع آبی و 130 تن در رودخانه های استان برداشت شده است.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: هزار و 200 تن ماهی با 10 درصد رشد در مقایسه با سال گذشته به ارزش 24 میلیارد ریال از طریق بازارچه های مرزی سیف سقز، سیرانبند بانه و مرز رسمی باشماق مریوان به خارج از کشور صادر شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سالانه بیش از هزار و 200 تن ماهی در مجتمع های پرورش ماهی پالنگان و سیروان تولید می شود، گفت: مجتمع ماهیان سردآبی سیروان یکی از بزرگترین مجتمع های پرورش ماهی کشور و منطقه است که فاز نخست آن به بهره برداری رسیده است

دیدگاه خود را بیان کنید