تصویب دو پروژه شیلاتی در سفر هیات دولت به گیلان

یک‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۷ بازدید

تصویب دو پروژه شیلاتی در سفر هیات دولت به گیلان
مدیرکل شیلات گیلان از تصویب دو پروژه شیلاتی با 40 میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به این استان خبر داد.
اسحاق شعبانی روز یکشنبه اظهار کرد : از 18 پروژه مصوب سفر رییس جمهوری دو پروژه پرورش ماهی در قفس و پروژه تعدیل ، ساماندهی ، اقتصادی نمودن و تثبیت اشتغال صیادان با 30 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است .
وی در تشریح این پروژه ها افزود : برای آماده سازی زیرساختهای پروژه پرورش ماهی در قفس 10 میلیارد تومان اعتبار ظرف دو سال تخصیص داده شده است .
وی خاطرنشان کرد : همچنین برای پروژه تعدیل ، ساماندهی ، اقتصادی نمودن و تثبیت اشتغال صیادان برای سالهای 94 و 95 ، 72 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای امسال 30 میلیارد تومان مصوب شده است .
شعبانی با اشاره به تکثیر و پرورش ماهی بعنوان یکی از وظایف شیلات یادآور شد : با توجه به برداشت سالانه هشت هزار تن ذخایر ماهیان استخوانی از آبهای خزر در گیلان برای بازسازی ذخایر و جلوگیری از انقراض گونه ها و پایداری مشاغل صیادی و همچنین اقتصادی شدن صید در دو مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر شهید انصاری و مرکز بازسازی ذخایر زنده یاد دکتر یوسف پور میلیون ها بچه ماهی تولید می کنیم .

وی متذکر شد : برای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خزر سالانه 150 میلیون بچه ماهی در حوزه گیلان در آبهای دریای خزر رهاسازی می کنیم .

شعبانی یادآور شد : در سفر هیات دولت ، وزیر کشاورزی و همراهان از مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر شهید انصاری رشت با ظرفیت تولید سالانه حدود 100 میلیون بچه ماهی یک گرمی بازدید و نسبت به فعالیت این مرکز ابراز خشنودی کردند .

* آمار نهایی صید مشابه پارسال

وی در ادامه با اشاره به آمار نهایی میزان صید مجاز ماهیان استخوانی توسط صیادان عضو تعاونی های پره از آبهای خزر در گیلان گفت : با تمدید مهلت صید کاهش صید جبران و میزان صید ماهیان استخوانی از خزر در حوزه استان به سه هزار و 730 تن رسید .

شعبانی تصریح کرد : این میزان شامل سه هزار و 20 تن ماهی سفید با 81 درصد سهم صید ، 605 تن ماهی کفال با 20 درصد سهم صید و 105 تن سایر گونه ها با هفت درصد سهم صید بود .

وی خاطرنشان کرد : این میزان صید حدود 785 میلیارد ریال در آمد نصیب حدود چهار هزار صیاد گیلانی نمود .

شعبانی متذکر شد : مقدار صید صورت گرفته توسط صیادان عضو پره های صیادی گیلان در این مدت نسبت به مدت مشابه فصل صید قبل تفاوتی نشان نمی دهد .

وی علت تمدید دو مرحله ای مهلت صید ماهیان استخوانی از خزر در گیلان را کمک به معیشت صیادان با توجه به غیر اقتصادی بودن صید و شرایط آب و هوایی و پایین بودن دمای آب رودخانه ها و عدم آمادگی رسیدگی ماهیان برای تخم ریزی عنوان کرد .

حدود چهار هزار صیاد گیلان در قالب 51 شرکت تعاونی صید پره در حدود 300 کیلومتر نوار ساحلی استان به شغل ماهیگیری اشتغال دارند .

مهلت صید ماهیان استخوانی در گیلان به طور معمول از نیمه مهر ماه تا نیمه فروردین است که امسال با توجه به شرایط تا 28 فروردین تمدید شد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید