راهکارهای علمی در صنعت آبزی‌پروری موثر است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۲ بازدید


کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر گفت: راهکارهای علمی در رشد کمی و کیفی صنعت آبزی‌پروری موثر است

خبرگزاری فارس از بندر انزلی، شهریار بهروزی ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: در آغاز قرن جدید آهنگ رشد جمعیت انسانی در جهان سرعت قابل ملاحظه‌ای یافته است.
وی با بیان اینکه جمعیت دنیا از مرز هفت میلیارد نفر گذشته است، افزود: مسئله تامین غذا اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و به دلیل رشد سریع جمعیت انسان در جهان به ‌ویژه در کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته و کاهش ذخایر طبیعی ماهیان، صنعت آبزی‌پروری از نظر کمی و کیفی گسترش یافته است.
به گفته بهروزی، به دلیل آلودگی آب رودخانه‌ها و دریا، صید بی‌رویه و قاچاق، تخریب محیط زیست، هجوم شانه‌دار مهاجم دریای خزر و ... ذخایر طبیعی آبزیان حوضه جنوبی دریای خزر کاهش چشمگیری داشته است.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر، راهکارهای علمی و کارشناسی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی در رشد کمی و کیفی صنعت آبزی‌پروری به منظور توسعه پایدار را موثر خواند و تصریح کرد: ماهی کپور نقره‌ای یکی از گونه‌های مهم ماهیان پرورشی گرم‌آبی است.
وی استان مازندران را یکی از مناطق مستعد برای مطالعات تحقیق و سرمایه‌گذاری در مورد صنعت آبزی‌پروری در کشور معرفی کرد و گفت: صنعت آبزی‌پروری در دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است.
بهروزی با اشاره به اینکه پرورش ماهیان گرم آبی موجب اشتغالزایی و تامین پروتئین حیوانی می‌شود، خاطرنشان کرد: ماهیان گرم‌آبی می‌تواند یکی از گزینه‌های علمی و عملی به منظور جبران کاهش ذخایر ماهیان دریای خزر محسوب شود.
کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر، شناسایی عوامل آلوده کننده و بیماری‌زا در ماهیان پرورش گرم‌آبی همزمان با رشد کمی و کیفی این صنعت را نخستین اقدام برای افزایش راندمان تولید در واحد سطح و توسعه پایدار اعلام کرد.
وی به بررسی و شناسایی آلودگی‌های انگلی در ماهی کپور نقره‌ای پرورشی اشاره کرد و اذعان داشت: بیشترین درصد آلودگی به انگل‌ها در فصل تابستان بوده به طوری که بین درصد فراوانی انگل‌های جدا شده و فصل تابستان رابطه معناداری وجود دارد.

*
رهاسازی بچه ماهی در بقای ماهی سفید تاثیرگذار است

کارشناس آزمایشگاه بهداشت و بیماری‌های آبزیان ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی خیرود نیز در این جلسه گفت: ماهی سفید دریای خزر متعلق به خانواده کپور ماهیان است که در سواحل جنوبی دریای خزر زندگی می‌کند.
فرهاد عقل‌مندی با بیان اینکه ماهی سفید برای تخم‌ریزی و تولیدمثل از اوایل اسفند تا اواخر اردیبهشت از دریای خزر وارد رودخانه‌های سواحل جنوبی این دریا می‌شود، افزود: امروزه برای حفاظت از بقای این ماهی، ماهیان مولد را از رودخانه‌های مهم سفیدرود، تجن، شیرود، تنکابن، گرگانرود و پلرود حوزه جنوبی دریای خزر در فصل تخم‌ریزی و تولیدمثل صید کرده و به صورت مصنوعی تکثیر می‌کنند.
وی ادامه داد: از بچه ماهیان تولید شده تا اندازه انگشت قد در استخرهای خاکی مراقبت کرده و زمانی که وزن آنها به حدود یک گرم رسید بچه ماهیان را در رودخانه‌های مهم شیلاتی حوضه جنوبی دریای خزر با رعایت اصول علمی و کارشناسی زیر نظر مراکز تحقیقاتی شیلات رها می‌کنند.
عقل‌مندی، ماهی سفید را یکی از ماهیان پر ارزش شیلاتی نامید و تصریح کرد: ماهی سفید دارای ارزش غذایی فراوان بوده و با ایجاد فرصت‌های شغلی زمینه اشتغالزایی صیادان تعاونی‌های پر را مهیا کرده است.
کارشناس آزمایشگاه بهداشت و بیماری‌های آبزیان ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی خیرود به بررسی آلودگی بچه ماهیان سفید به انگل روده‌ای بوتریوسفالوس اشاره کرد و بیان داشت: بررسی آلودگی ماهی سفید در کاهش رشد، انتقال عوامل پاتوژن به دیگر ماهی‌ها و آبزیان حائز اهمیت است

دیدگاه خود را بیان کنید