جشن برداشت خاویار ‌سال آینده در اردبیل برگزار می‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

مدیر شیلات استان اردبیل گفت:‌ جشن برداشت خاویار ‌سال آینده در اردبیل برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس از اردبیل، میر آرمان واعظی عصر امروز در جریان بازدید از طرح‌های توسعه‌ای شیلات در مشگین‌شهر با بیان اینکه تا پایان امسال بیش از سه هزار تن انواع ماهی در استان اردبیل تولید می‌شود، اظهار داشت: این میزان تولید ماهیان شامل آبزیان سردابی و گرمابی است که در مراکز تولید و حوضچه‌های پرورشی و مصنوعی رشد پیدا کرده و تحویل بازار می‌شوند.
وی به وجود 300 مزرعه پرورش ماهی در استان اشاره کرد و افزود: در اکثر این مزارع پرورش ماهی با جدیدترین امکانات و مکانیزه کردن مزارع تولید تا سقف دو برابر افزایش یافته است.
واعظی تصریح کرد:‌ در کنار این بسترسازی‌ها بهره‌گیری از تجربیات کارشناسان سبب افزایش تولید در واحد سطح و دو برابر شدن تولید محصولات شده که انتظار می‌رود همه ساله بر این افزایش افزوده شود.
این مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: در راستای تکثیر بچه ماهی قزل‌آلا در استان اردبیل نیز برای نخستین بار 17 میلیون تخم سبز و 14 میلیون تخم چشم زده در استان تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: 6 میلیون قطعه ماهی یک گرمی نیز در استان تولید شده و روانه بازار مصرف می‌شود.
واعظی افزایش فعالیت‌ها در این حوزه را حدود 20 درصد اعلام کرد و ادامه داد: اکثر محصولات تولید شده در این حوزه از نژاد فرانسه بوده که با دریافت مجوزهای لازم نگهداری در این زمینه با اولویت مناطق مستعد انجام می‌شود.
‌مدیر شیلات استان اردبیل با بیان این‌که اردبیل جزو 10 استان غیر ساحلی کشور در تولید آبزیان است، گفت: در سال‌های اخیر با یک رشد مناسب در تولید ماهیان پرورشی روبه‌رو بودیم که از امسال تولید و تکثیر بچه ماهی قزل‌آلا نیز به این مجموعه افزوده شده است.
وی از برگزاری جشن برداشت خاویار در اوایل سال آینده خبر داد و افزود: با توجه به نتایج مناسب پرورش ماهیان خاویاری پیش‌بینی می‌کنیم به صورت کامل تولید ماهیان خاویاری تا دو سال آینده به صورت کامل در این چرخه قرار گیرد.
واعظی تصریح کرد:‌ در سال‌های اخیر با هدف ترویج و توسعه صنعت آبزی‌پروری پرورش ماهیان از نوع تاس ‌ماهی، فیل‌ ماهی، سفید، کولمه و اوزون برون آغاز شده و ادامه پیدا می‌کند.
مدیر شیلات استان اردبیل یکی دیگر از سیاست‌های مدیریت شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی را گسترش تولید در مناطق مختلف به ویژه راه‌اندازی استخرهای دو‌منظوره اعلام کرد و اظهار داشت:‌ در این زمینه اعطای تسهیلات به علاقمندان طرح‌های توسعه آبزیان انجام می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید