بهره برداري دو مرکز تکثير ماهيان دريايي در جنوب در سال جاري

سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

بهره برداري دو مرکز تکثير ماهيان دريايي در جنوب در سال جاري
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: دو مرکز تکثیر ماهیان دریایی امسال در جنوب کشور به بهره برداری خواهد رسید.
حسینعلی عبدالحی، به خبرنگار مانا گفت: به منظور پرورش ماهیان در قفس، سه گروه مهندس مشاور برای انجام مطالعات در آبهای خزر،خلیج فارس و دریای عمان در حال فعالیت هستند.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران ادامه داد: این گروه مهندسین مشاور علاوه بر انجام مطالعات علمی، مکان های مناسب برای نصب قفس های پرورش ماهی را در این سه دریا مورد بررسی قرار می دهند.
عبدالحی با تاکید بر اینکه توسعه پرورش ماهی در قفس جز چهار اولویت نخست سازمان شیلات ایران محسوب می شود، گفت: امسال دو مرکز تکثیر ماهیان دریایی به منظور پرورش آنها در قفس در جنوب کشور راه اندازی خواهد شد.
به گفته وی، یکی از این مراکز تکثیر با مشارکت سرمایه گذاران فرانسوی در قشم راه اندازی و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران اظهار داشت: در جنوب گونه های صبیتی، شانک و هامور در قفس پرورش خواهند یافت.
وی خاطرنشان کرد:سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پرورش در قفس در آبهای چابهار نیز اعلام آمادگی کرده اند.
وی تصریح کرد: همچنین برای ایجاد مراکز تکثیر ماهیان دریایی در شمال کشور نیز برای پرورش در قفس برنامه ریزیهای لازم صورت گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: برای پرورش در قفس از ماهیان بومی منطقه مانند ماهی خاویاری، ماهی آزاد و کپور دریایی استفاده خواهد شد.
وی یادآور شد: تا زمان ایجاد مراکز تکثیر ماهیان دریایی در شمال کشور، لاروهای مورد نیاز پرورش دهندگان از مراکز تکثیر سازمان شیلات ایران در شمال تامین خواهد شد.
به گفته عبدالحی به تمام سرمایه گذارانی که در زمینه پرورش ماهی در قفس اقدام کنند تسهیلات ویژه ای اعطا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته هزار میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به بخش توسعه شیلات کشور اختصاص یافته بود.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: سال گذشته موفق شدیم با استفاده از 300 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه پرورش ماهی در قفس، سرمایه گذاران را جذب کنیم.
وی با اشاره به اینکه رقم تسهیلات سال جاری هنوز اعلام نشده است، گفت: اما بدون شک رقمی بیشتر از پارسال خواهد بود و امید داریم سرمایه گذاران بیشتری در امر پرورش ماهی در قفس در آبهای شمالی و جنوبی کشور جذب کنیم.
به گفته عبدالحی با اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی، توان سازمان شیلات ایران برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در بخش های مختلف شیلاتی رشد چشمگیری داشته است.
به گفته وی، هم اکنون تعداد زیادی سرمایه گذار برای پرورش ماهی به سازمان شیلات ایران مراجعه می کنند که همین امر امیدها را برای رونق هر چه بیشتر صنعت پرورش ماهی کشور دو چندان کرده است.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران عنوان کرد: بر اساس چشم انداز برنامه ششم توسعه باید سالانه 200 هزار تن ماهی از طریق پرورش در قفس در آبهای خزر، دریای عمان و خلیج فارس تولید شود.
وی اذعان داشت: در گذشته پرورش ماهی در قفس به صورت آزمایشی صورت گرفته بود اما از سال گذشته این امر به صورت یک پروژه مهم عملیاتی شده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: صنعت پرورش ماهی در کشور با توسعه پرورش ماهی در قفس به رشد قابل توجهی دست خواهد یافت که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور شاهد تحقق این مهم باشیم.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران اظهار داشت: توسعه صنعت پرورش ماهیان در قفس باعث ایجاد اشتغال در مناطق ساحلی کشور خواهد شد.
وی یادآور شد: پرورش ماهیان خاویاری، ماهیان گرمابی، سردآبی و دریایی به عنوان اولویت های سازمان شیلات ایران نقش موثری در رونق اقتصادی کشور خواهد داشت.
به گفته عبدالحی، تولید بیشتر، افزایش صادرات و به دنبال آن ارزآوری را برای کشور به همراه خواهد داشت.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید