استحصال 'خاویار طلایی' برای نخستین بار

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان: برای نخستین بار در این استان از آزاد ماهیان 'قزل آلا آمریكایی' خاویار طلایی به مقدار قابل توجهی استحصال شد.

'
محمود صیاد بورانی' در گفت و گو با ایرنا، با این توضیح كه تخم استحصالی از ماهیان خاویاری و نیز آزاد ماهیان، خاویار نامیده می شود، گفت: پس از عمل آوری (نمك سود و دودی كردن) رنگ ماهیان خاویاری به تیرگی می گراید؛ ولی رنگ تخم (خاویار) آزاد ماهیان طلایی می شود.

وی گفت: میزان پروتئین موجود در خاویار طلایی بسیار بالا است و بر اساس یافته ها در درمان برخی از بیماری های صعب العلاج و همچنین در تامین انرژی مورد نیاز روزانه افراد تاثیر بسزایی دارد.

صیاد بورانی گفت: در گذشته استحصال پنج كیلوگرم 'خاویار طلایی' در مازندران گزارش شده بود؛ ولی امسال در یكی از مزارع استان زنجان علاوه بر تولید مقدار قابل توجهی ماهی ‌قزل‌آلا با كیفیت مناسب، بیش از 250 كیلوگرم نیز 'خاویار طلایی' استحصال شده كه تولید كننده به منظور عرضه آن در بازار به دنبال مشتری است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، خاطرنشان ساخت این میزان 'خاویار طلایی' را دكتر 'علیرضا علی محمدی' در روستای 'قره گل' شهرستان ماهنشان استحصال كرده است.

صیاد بورانی با بیان این كه سالانه از هر ماهی تا 20 درصد وزن آن می توان خاویار استحصال كرد، گفت: اگر بستر برای ایجاد صنایع عمل آوری و بسته بندی فراهم شود می توان این نوع خاویار را تولید و صادر كرد.

وی با بیان این كه صادرات خاویار از زنجان به كشورهای متقاضی می‌تواند به لحاظ صادرات غیرنفتی و واردات ارز قابل توجه باشد، یادآور شد‌ ارزش افزوده و فروش بالا، توجیه اقتصادی مناسب و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم موجب می شود تا سایر آبزی پروران نیز به تولید خاویار طلایی رو آورند.

صیاد بورانی افزود: در زمان حاضر قیمت ثبت شده برای صادرات خاویار طلایی به ازای هر كیلو گرم از 180 تا 300 دلار متغیر است.

مدیر امور شیلات آبزیان استان زنجان با یادآوری این كه صنعت آبزی‌ پروری در اقصی نقاط استان زنجان با منابع مختلف آبی و با شتاب مناسب به پیش می ‌رود، تصریح كرد تولید ماهیان سردآبی 'ماهی قزل‌آلا' و 'آزاد ماهیان' به دلیل شرایط آب و هوایی زنجان و نوع منبع آبی استفاده شده از جایگاه ویژه‌ای در این استان برخوردار است.

صیادبورانی، افزایش كمیت و ارتقا سطح كیفی محصولات تولیدی را جزو برنامه‌های شاخص شیلات استان زنجان ذكر كرد و گفت: اقدامات گسترده‌ای به ‌منظور آشنایی متقاضیان آبزی‌پروری با نحوه فعالیت، روش‌ها و تجهیزات جدید آبزی‌پروری برای صرفه‌جویی در میزان مصرف آب، زمین و برق مصرفی و افزایش توجیه اقتصادی فعالیت و آشنایی مردم با انواع روش‌های طبخ آبزیان صورت گرفته است

دیدگاه خود را بیان کنید