شناسایی 18 گونه میگو در خلیج فارس

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

کارشناس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان از شناسایی 18 گونه میگو در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان خبر داد

خبرگزاری فارس از بندرانزلی، محمد افشارنسب صبح امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان مهم‌ترین گونه‌های اقتصادی از نظر صید و صیادی و پرورشی را میگوهای ببری سبز، سفید و هندی عنوان کرد و افزود: از سال 1383 میگوی وانامی به گونه‌های پرورشی ایران اضافه شده است.
وی با بیان اینکه میگوی وانامی در حال حاضر در بیشتر استان‌های جنوبی و در منطقه گمیشان پرورش داده می‌شود، افزود: ویروس‌ها مهم‌ترین عوامل بیماری‌زای میگوهای پرورشی هستند.
به گفته افشار نسب، میگو در مراحل مختلف زندگی ممکن است نسبت به آلودگی ویروسی حساس بوده و مرگ و میر، کندی رشد و بد شکلی‌هایی را به همراه داشته باشد.
کارشناس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان با اشاره به اینکه بیماری‌های ویروسی همراه با رشد و گسترش صنعت پرورش میگو رو به افزایش است، تصریح کرد: در حال حاضر این تعداد ویروس در سراسر جهان به بیش از 20 بیماری ویروسی رسیده است.
وی فعالیت‌های تحقیقاتی در مورد بیماری‌های میگو در ایران را جوان دانست و خاطر نشان کرد: طرح ملی جامعی بین سال‌های 1383 و 1388 به منظور بررسی وضعیت بهداشت و بیماری‌های میگو در موسسه تحقیقات شیلات صورت گرفته و بسیاری از عوامل بیماری‌زای میگوهای پرورشی موجود به‌ویژه بیماری‌های ویروسی مشخص شده است.
افشار نسب اذعان داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با بیماری‌های میگو و راه‌های پیشگیری از آنها با تاکید بر آخرین یافته‌های بیماری‌های میگوی وانامی برای کارشناسان و پرورش دهندگان امری ضروری است.

تشخیص به‌موقع شرط پیشگیری آبزیان به بیماری است

دانشجوی کارشناسی ارشد انگل‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این جلسه به بررسی میزان آلودگی به انگل‌های خارجی در ماهیان کپور پرورشی مشهد اشاره کرد و گفت: شرط نخست پیشگیری از بروز بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های انگلی در ماهیان پرورشی تشخیص انگل‌های اختصاصی و غیراختصاصی ماهیان در منابع آبی است.
امین احمدی با بیان اینکه آگاهی کامل از عوامل انگلی کمک بسیاری به پیشگیری از بروز بیماری‌های انگلی می‌کند، افزود: سه دهه گذشته، بهره‌برداری شیلات به منظور افزایش تولید ماهی و اشتغال در ایران توسعه یافته است.
وی بررسی شیوع بیماری در منابع آبی، مطالعات انگل‌شناسی و بیماری‌های ناشی از انگل‌ها در کشور را لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: حضور تک‌یاختگانی مانند تریکودینا و ایکتیوفتریوس ناشی از افزایش تراکم ماهی و افزایش غنای مواد آلی آب بوده و این امر هشداری جدی برای شیلات و پرورش ماهی است

دیدگاه خود را بیان کنید