دریاچه ها بحرانی تر می شوند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۱ بازدید

در حالیکه برف و باران اکثر نقاط کشور را فرا گرفته اما تالابهای فارس همچنان چشم به راه بارشهایی است که در این استان رخ نداده است

خبرنگار مهر، طی سه سال اخیر تالابهای استان فارس به طور کامل خشک شده و برخی از این تالابها از جمله بختگان به شوره زار تبدیل شد و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

بارندگیهای امسال در پائیز به خوبی آغاز شد و تمام کارشناسان بر این باور بودند که اگر این روند ادامه داشته باشد تا حدودی مشکلات تالابهای استان برطرف می شود اما اینگونه نشد و بر خلاف آن در حالیکه چند روز است از آغاز فصل زمستان می گذرد شاهد بارندگی در فارس نبوده ایم از این رو وضعیت تالابهای این استان هر روز بدتر و وخیم تر از گذشته می شود.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه های استان فارس گفت: خشکی در دریاچه های استان فارس همچنان تداوم دارد زیرا زیستگاه ها متکی به آب هستند اما شاهد بارش باران خوبی تاکنون در این استان نبوده ایم.

علمدار علمداری با بیان اینکه خشکی در تالابهای استان همچنان تداوم دارد، اظهار داشت: وضعیت تمام تالابهای استان از جمله بختگان، ارژن، پریشان، مهارلو و کافتر همچنان نگران کننده است و فقط تنها دریاچه کمجان که آن هم توسط مردم احیا شده آبدار است.

وی افزود: وضعیت تالابهای استان فارس با توجه به عدم بارندگی هر روز بدتر می شود و زیستگاه ها نیز با خطر مواجه شده اند که در این رابطه ضروری است مدیریت درستی در زمینه مصرف آب انجام شود

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران با بیان اینکه دریاچه ارژن به طور 100درصد خشک شده، بیان کرد: در دریاچه پریشان یک چشمه به نام چشمه بنگ وجود دارد که آبزیان در آن هستند اما آب این چشمه نیز کاهش داشته و در صورت ادامه این روند امکان انقراض برخی از گونه های موجود در این چشمه نیز وجود دارد.

وی در رابطه با دریاچه بختگان نیز گفت: این دریاچه با وجود اینکه گستردگی زیادی دارد اما کمترین ورودی آب را ندارد و فقط سیلاب می تواند بختگان را پرآب کند.

علمداری ادامه داد: عوارض ناشی از خشک شدن تالابها به صورت تدریجی به وجود می آید از این رو ضروری است مسئولان مربوطه هوشیار بوده و برای مدیریت استفاده صحیح از آب اقدام کنند

وی بیان کرد: در این راستا ضروری است که حداقل بهره بری از سفره آبهای زیرزمینی انجام شود و با مدیریت آب از ادامه این روند جلوگیری کرد البته بر اساس نظریه کارشناسان در اکثر دشتهای استان فارس شاهد بیلان منفی میزان نفوذ آب هستیم.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران با تاکید بر اینکه باید به احیای تالابها به صورت جدی فکر کرد، یادآور شد: در این رابطه توسعه پایدار یکی از راهکارهای احیای تالابهای استان فارس به شمار می رود

دیدگاه خود را بیان کنید