آغاز صيد فانوس ماهيان در آبهاي هرمزگان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۰ بازدید

واحد مرکزی خبر: صید میکتوفیده یا فانوس ماهیان درآبهای دریای عمان محدوده شهرستان جاسک تنها صیدگاه این ماهی در کشور آغاز شد . رئیس اداره امور صیادان شیلات هرمزگان گفت : در صورت استقبال سرمایه گذاران و افزایش کشتی های صید فانوس امسال با افزایش سه برابری نسبت به پارسال به 30 هزار تن می رسد.

فانوس ماهیان گونه بَنتوزماپِتِرتوم در تمام اقیانوسها به طور پراکنده یافت می شود اما با تراکم بالا و انبوه فقط در آبهای دریای عمان در محدوده شهرستا ن جاسک یافت می شود . فانوس ماهیان میان زی و حدود3 تا 4 سانت طول دارند و بخاطر داشتن پولکهای خاص نور را منعکس کرده و در شب نورانی به نظر می رسند خلیلی افزود: این نوع ماهی فقط با کشتی های مجهز به صید فانوس ماهیان و تورهای ترکیبی دِمِرسال با چشمه های ریز و در عمق 250 متر به بالا صید می شود. وی گفت : 90درصد فانوس ماهیان صید شده برای تبدیل به پودر به دو کارخانه پودر سازی شهرستانهای قشم و جاسک و بقیه به کارخانه های پودر ماهی خوزستان و شمال کشور منتقل می شود. کارخانه تولید پودر ماهی قشم بزرگترین کارخانه در خاورمیانه با ظرفیت تولید روزانه هزار و 200 تن پودر ماهی و کارخانه پودر ماهی شهرستان جاسک ظرفیت تولید روزانه100 تن داراست.

از پودر ماهی برای غذای دام - طیور و آبزیان استفاده می شود . رئیس اداره امور صیادان شیلات هرمزگان گفت : بر اساس تحقیقات ذخایر فانوس ماهیان در آبهای دریای عمان دو میلیون تن اعلام شده است که صید 400 هزار تن فانوس ماهی در آبهای شهرستان جاسک هدف گذاری شده است. صید فانوس ماهیان شهرستان جاسک را 600 صیاد با استفاده از 20 کشتی مجهز به تکنولوژی صید میکتوفیده انجام می دهند . فانوس ماهیان در سال دو بار تخم ریزی می کنند و عمر آنها یکسال است ، صید فانوس ماهیان در سال 88 با دو فروند کشتی آغاز شد. هرمزگان با صید سالانه 142 هزار تن آبزی مقام اول صید کشور را به خود اختصاص داده است شهرستان جاسک با 51 هزار نفر جمعیت در 320کیلومتری بندرعباس واقع است . شغل بیشتر مردم این منطقه صیادی است . 5 هزار صیاد شهرستان جاسک با بهره گیری از 800 فروند لنج و قایق امرار معاش می کنند

دیدگاه خود را بیان کنید