جایگزینی قایق های جدید صیادی با قایق های فعلی

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره كل شیلات هرمزگان گفت: در راستای اجرای طرح بهینه سازی، قایق های صیادی جدید جایگزین قایق های صیادی معمولی فعلی در این استان می شود.

روز دوشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، ' سیدپرویز محبی' افزود: مقدمات این كار فراهم شده به طوری كه درمرحله نخست با استفاده از منابع تسهیلاتی تعدادی قایق صیادی جدید ساخته و به عنوان الگو در مناطق مختلف استان به كار گرفته می شود تا صیادان به طور عملی در جریان كارآیی بالای آنها قرار گیرند.

وی از مهمترین اهداف این طرح، متمایز بودن قایق های صیادی از غیر صیادی، ایجاد اشتغالزایی، جایگزینی گازوئیل با بنزین، افزایش بهره مندی از تجهیزات صیادی، ماندگاری در دریا، نگهداری بهداشتی صید، بدنه های مستحكم و همچنین رفاه و آسایش بیشتر برای صیادان ذكر كرد.

این مقام مسئول ادامه داد: طراحی بدنه 23 فوتی قایق های جدید صیادی، ایجاد فضای مناسب داخلی، جایگزینی موتور گازوئیلی به جای بنزینی و افزایش تعداد سرنشینان از 2 نفر به پنج نفر فقط برای فعالیت های صیادی قابل استفاده است.

محبی تصریح كرد: هزینه ساخت هر فروند از شناورهای جدید صیادی (قایق 23 فوت) 700 میلیون ریال برآورد شده كه از طریق تسهیلات بانكی تامین می شود.

وی افزود: هم اكنون از كارگاه های شناورسازی دارای مجوز برای ساخت قایق های جدید صیادی زیر 12 متر، دعوت به عمل آمده كه با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

وی اظهارداشت: در راستای اجرای این طرح و با هدف هماهنگی های لازم، تاكنون جلسه های مختلفی با دیگر دستگاه های دست اندركار و مسئول استان همچون بنادر و دریانوردی، استانداری و اداره كل صنعت، معدن و تجارت برگزار و بازدیدهایی نیز از كارگاههای مجاز تولید شناور به عمل آمده است.

معاون اداره كل شیلات هرمزگان گفت: هر چند ممكن است در آغاز كار با مقاومت هایی مواجه شویم اما با توجه به موفقیتی كه در زمینه تبدیل كردن شناورهای چوبی به فایبر گلاس داریم از هم اكنون می توان آینده خوبی را برای اجرای این طرح پیش بینی كرد.

وی افزود: در حال حاضر تفاوت خاصی بین قایق های صیادی، مسافربری و دیگر قایق های 23 فوتی زیر 12 متر در آب های هرمزگان وجود ندارد و همین مسئله موجب شده تا در برخی از مواقع در زمینه قاچاق كالا انگشت اتهام به سوی قایق های صیادی نشانه رود، كه اجرای این طرح موجب متمایز شدن سه هزار و 200 قایق صیادی فعال درهرمزگان می شود.

وی خاطرنشان كرد: در اطلاعات منتشره تعداد شناورهای صیادی هرمزگان چهار هزار و 200 فروند شامل یك هزار فروند لنج و سه هزارو 200 قایق و جمعیت فعال صیادی نیز 27 هزار نفراعلام شده است و این استان با صید 142 هزارتن انواع آبزی درسال رتبه اول صیادی كشور را به خود اختصاص داده است

دیدگاه خود را بیان کنید