کشف 300 کيلوگرم مرجان دريايي زنده در هرمزگان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۶ بازدید

واحد مرکزی خبر :ماموران دریابانی هرمزگان 300 کیلوگرم مرجان دریایی زنده کشف کردند . فرمانده دریابانی قشم گفت : مرجانها از دو فروند لنج صیادی در حوالی آبهای جزیره هنگام بدست آمد . سرهنگ لشکری افزود : در این خصوص دو قاچاقچی دستگیر و مرجانها هم به دریا بازگردانده شد. آب سنگ های مرجانی در آبهای کم عمق وجود دارند و وجود مواد اولیه تهیه داروهای ضد سرطان باعث شده برخی سودجویان این آبزیان را صید کنند. ارزش هرکیلوگرم مرجان دریایی 100 هزار تومان است در آکواریوم و تزئین منازل هم استفاده می شود. معاون طبیعی اداره حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت : جریمه مرجانهای کشف شده 300 میلیون ریال است . ریاضی فر افزود : این مرجانها زیستگاه و محل تخم ریزی امنی برای برخی آبزیان است . حفاظت از سواحل در برابر ضربه های مخرب امواج و کاهش فرسایش سواحل از دیگر مزیتهای وجود آب سنگ های مرجانی است . وی گفت : تاکنون 28 گونه مرجان از هشت خانواده در سواحل و جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، فارور، بنی فارور، کیش، قشم، هنگام، شیدور، سری، لارک، هرمز، لاوان و هندورابی شناخته شده است .

تجمع صنایع و جمعیت در کنار هزار و 200 کیلومتر نوار ساحلی در هرمزگان به تهدیدی برای مرجانها تبدیل شده است . این موجودات بدلیل حساسیت به افزایش آلودگی شاخص مهمی درآگاهی از میزان آلودگی دریا هستند .

نداشتن دانش کافی ساحل نشینان ، برداشت بی رویه ،ورود فاضلابهای انسانی به دریا ،ورود گونه مهاجم ستاره دریایی تاج خاری به محیط از طریق تخلیه آب توازن کشتی ها ، تخلیه پسابهای صنعتی ، قرار داشتن بیشتر جوامع مرجانی هرمزگان در مسیر شناورها و نفتکشها ، استفاده از روشهای صید غیر مجاز و گرم شدن کره زمین و تاثیر آن در پدیده سفیدشدگی مرجانها از مهمترین عوامل تهدید این آبزیان است . معاون طبیعی اداره حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت : در صورت مشاهده و کشف مرجان ،این آبزیان در اختیار اداره کل محیط زیست قرار گیرد تا در شرایط مناسب به زیستگاه برگردانده شوند

دیدگاه خود را بیان کنید