میگوی گلستان 5.7 میلیارد ریال درآمدزایی داشت

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

مدیرکل شیلات گلستان : 70 هکتار از مزارع میگوی استان در سایت گمیشان آبگیری و 16 میلیون قطعه ذخیره سازی صورت گرفت که از این محل 5.7 میلیارد ریال در سال جاری درآمدزایی صورت گرفت

پاسندی در گفتگوبا خبرنگار مهر افزود: 102 تن میگو در سال جاری دراستان عمل آوری شد و به چهار کشور اسپانیا، امارات، دبی و لبنان صادر شد.

وی افزود: درنیمه دوم سال برای افزایش بهره برداری واشتعالزایی پایدارتر در استخرهای میگو، ماهی قزل آلا نیز تولید می شود که 100هزار بچه ماهی قزل آلا آذر ماه در استخرها رها سازی کرده ایم که فروردین ماه برداشت می شود.

پاسندی ادامه داد: میگو اولین محصولی بود که بعد از خاویار به عنوان محصول پاک به خارج از کشور صادر شد وما در تلاش هستیم که تا پایان برنامه پنجم در سطح دو هزار و 300 هکتار، هفت هزار تن میگوتولید کنیم که در افزایش سرانه در آمد استان نیز نقش عمده ای ایفا می کند.

وی تصریح کرد: در راستای حمایت از بخش تولید میگوی در استان چهار مزرعه میگو که نتوانسته بودند بدهی های خود را در سررسید پرداخت کنند، بدهی ها به مبلغ سه هزار میلیون ریال توسط دولت پرداخت شد.

پاسندی افزود: شهرک صنعتی شیلات در هفته دولت کلنگ آن زده می شود که 10 کارخانه عمل آوری و دو کارخانه تولید غذایی، مراکز تکثیر در این شهرک دیده شده است که همه نیاز های داخلی را برای مصرف داخلی وصادرات رفع می کند.

مدیرکل شیلات درادامه گفت: 39 اشتغال مستقیم و 60 اشتغال غیر مستقیم نیز در فاز یک سایت گمیشان ایجاد شده است که با راه اندازی سایت چهار هزار هکتاری سه هزار نفر به طور مستقیم و شش هزار نفر غیر مستقیم مشغول کار می شوند.

پاسندی افزود: از سال 76 تا 89 حدود 125هزار تن ماهی گرمابی، 268 تن ماهی سردابی، 213 تن میگو، 151 تن خاویار استحصال شده است و 790 میلیون قطعه ماهی استخوانی و 93 میلیون قطعه ماهی خاویار دردریا رها سازی شده است.

وی در خصوص مشکلات پرورش دهندگان وسرمایه گذاران در حوزه اترک گفت: سرمایه گذاری نزدیک به 1.7 دهم میلیارد ریال در این زمینه تسهیلات صورت گرفته است و 200میلیارد ریال نیز سرمایه گذاری مردم است.

پاسندی افزود: پیگبریهای زیادی در این خصوص انجام شده است و در نهایت دو راه در نظر گرفته شد که راه حل اول، برای رفع نقیصه سهم آب بری ما از خراسان شمالی قرار است اجازه سد سازی در آن منطقه را ندهند ویا آب دریا را به آن منطقه انتقال دهند

دیدگاه خود را بیان کنید