255 هزار تن آبزی سردابی و گرمابی، امسال در كشور تولید می شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۳۲ بازدید

مدیركل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات گفت:255 هزار تن انواع آبزی سردابی و گرمابی، امسال در سطح كشور تولید می شود

ایرنا،'مرتضی افراسیابی' روز شنبه در مراسم بهره برداری از 31 طرح كشاورزی در استان قم افزود: برای حصول به این میزان تولید، دو هزار و 500 استخر در كل كشور احداث شده است.

وی گفت:در آبزی‌ پروری، دامنه تولید در كشور بین10 تا 80 كیلوگرم در مترمربع تعریف شده، در حالی كه اكنون میانگین كشوری آن30 كیلوگرم است و این امر از بومی شدن این دانش در كشورمان حكایت دارد.

وی اضافه كرد: انتظار می ‌رود آبزی ‌پروران با توجه به بحث هدفمندی یارانه ‌ها از این رویكرد استقبال كنند و میزان افزایش تولید در مترمربع را تا پایان برنامه پنجم توسعه به 50 كیلوگرم برسانند.

افراسیابی گفت: راه ‌اندازی استخرهای دومنظوره در اراضی كشاورزی كه از چاه آب تغذیه می ‌شود، در چارچوب توسعه آبزی ‌پروری در كشور صورت گرفته و كشاورزان دارای چاه‌های كشاورزی می‌توانند از این فرصت استفاده كنند و با مراجعه به ادارات شیلات استان خود از سودآوری اقتصادی آن بهره ‌مند شوند.

وی، پایین بودن هزینه سرمایه‌ گذاری برای بهره‌مندی از این طرح و تولید بیشتر در كنار سایر بخشهای كشاورزی را از مزایای احداث استخر دو منظوره پرورش ماهی در كنار مزارع كشاورزی عنوان كرد.

وی گفت: وجود آبزی پروران علاقه مند در قم این نوید را می دهد كه شاهد جهش خوبی در تولیدات آبزی پروری باشیم.

مدیركل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات گفت: ما در بخش برنامه ریزی و سیاستگذاری در موضوعاتی كه این بخش را تهدید می كند از جمله سوخت یارانه دار، افزایش سهم دولت در بیمه، تولید نهاده های با كیفیت بخصوص بچه ماهی وارداتی و غیره، تمام تلاش خود را انجام می دهیم.

31 طرح كشاورزی با اعتبار بالغ بر 161 میلیارد و 746 میلیون ریال و اشتغالزایی 124 نفر، امروز به بهره برداری رسید.

این طرحها شامل چهار طرح تولیدات دامی، 21 طرح آب، خاك و صنایع وابسته به بخش كشاورزی، یك طرح شیلات، سه طرح جنگل كاری، مراتع و آبخیزداری، یك طرح دامپزشكی و یك طرح احداث منبع آبی هوایی بتونی برای استفاده 200 واحد دامداری در شهرك'لبن' قم است

دیدگاه خود را بیان کنید