حركت به‌سوي پرورش ماهيان خاوياري و گونه‌هاي دريايي در برنامه است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

مديركل دفتر برنامه و بودجه سازمان شيلات ايران با تاكيد بر افزايش ظرفيت‌هاي آبزي‌پروري كشور همسو با برنامه پنجم توسعه شيلات، گفت: از سال گذشته رديف كمك‌هاي فني و اعتباري براي شيلات مستقل شد و علاوه بر آن ميزان يارانه تسهيلات از 3/8 ميليارد تومان به حدود 14 ميليارد تومان افزايش يافت

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رجبعلي قربان‌زاده اظهار كرد: توسعه شيلات در كشور ما يك مزيت است چراكه كشورمان طول سواحل مطلوبي دارد و اكوسيستم‌هاي مختلفي در شمال و جنوب مشاهده مي‌شود كه همه از مزاياي شيلات به شمار مي‌روند و با توجه به پيش‌بيني‌هاي برنامه پنجم توسعه شيلات، ظرفيت‌هاي فراوان اشتغالزايي در شيلات يك فرصت است كه بايد به نحو شايسته‌اي از آن بهره برد و استفاده از اكوسيستم‌ها براي برداشت دريايي بسيار حائز اهميت است.

وي با اشاره به اينكه امروزه در دنيا روند ميزان صيد رو به كاهش است، گفت: براساس آمار بخش ماهيگيري فائو از سال 1995 ميلادي نسبت صيد به آبزي‌پروري عوض شده است. در اين سال ميزان صيد 75 درصد و آبزي‌پروري 25 درصد بوده است ولي امروز اين درصد به 55 درصد صيد و 45 درصد آبزي‌پروري تغيير كرده است كه اين آمار تغيير رويكرد دنيا را نشان مي‌دهد و در اين ميان ما بايد تلاش كنيم تا ظرفيت‌هاي آبزي‌پروري كشور را افزايش دهيم.

قربان‌زاده افزود: از سال 2003 ميلادي سازمان شيلات ايران عضو كميسيون تن ماهيان اقيانوس هند شده است كه اين موضوع باعث شده تا بتوانيم از حق‌السهم خود در اين اقيانوس استفاده كنيم. هم‌اكنون از هزار و 300 شناور ما 51 شناور در آب‌هاي آزاد اقيانوس هند حاضرند و مي‌توانند آزادانه صيد كنند. در آب‌هاي داخلي هم روي كاهش صيد، بهينه‌سازي، پايداري در بهره‌وري و مديريت منابع شيلات ايران برنامه‌ريزي كرده است.

وي گفت: توسعه آبزي‌پروري مهمترين برنامه‌ريزي سازمان شيلات ايران است، چراكه ظرفيت خيلي مطلوبي در كشور موجود است. پرورش ماهي در قفس از اولويت‌هاي شيلات به شمار مي‌رود و براساس مطالعات انجام شده در آب‌هاي خليج فارس و در شمال كشور هم حداقل 200 هزار تن توانايي توليد وجود دارد.

او درباره بودجه و تسهيلات گفت: تا ساليان قبل رديف كمك‌هاي فني و اعتباري شيلات بخشي از اعتبارات وزارتخانه بود، ولي از سال گذشته اين رديف براي شيلات مستقل شد. علاوه بر آن ميزان يارانه تسهيلات از 3/8 ميليارد تومان به حدود 14 ميليارد تومان افزايش يافت كه با تلفيق منابع بانكي رشد قابل توجه‌اي به نسبت به سال قبل خواهيم داشت.

قربان‌زاده تصريح كرد: جهت‌گيري هم‌اكنون شيلات حركت به سوي پرورش ماهيان خاوياري و پرورش انواع گونه‌هاي دريايي است.

مديركل دفتر برنامه و بودجه سازمان شيلات ايران اظهار كرد: هم‌اكنون حدود 12 هزار هكتار زمين آماده كشت ميگو داريم، بيماري لكه سفيد در برخي از مزارع پرورش ميگو در استان‌هاي جنوبي، سرمازدگي و وام‌هايي كه پرورش‌دهندگان دريافت كردند و نتوانستند بازپرداخت كنند كه مشكلاتي را ايجاد كرد ولي كه باتوجه به تصويب بسته حمايتي دولت براي ميگوكاران و همچنين با عنايت به ورود ميگوي گونه وانامي كه مقاومت زيادي در مقابل بيماري داشته و رشد خوبي نيز دارد و داراي قابليت دو بار كشت در سال است حركت تازه‌اي در صنعت ميگو به وقوع پيوسته است.

وي ادامه داد: توليد ميگو در سال گذشته پس از چند سال مشكلات به بيش از شش هزار تن رسيده كه پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري حدود هشت هزار تن برداشت محصول داشته باشيم كه استان بوشهر از پيشگامان توليد ميگوي پرورشي در كشوراست، هرچند ظرفيت توليد تا 150 هزار تن ميگو هم‌اكنون در كشور وجود دارد كه در افق برنامه پنجم توسعه (1394) پيش بيني 48هزارتن ميگو پرورشي در برنامه لحاظ شده كه اين مزيت علاوه بر مزاياي فوق‌العاده اشتغالزايي اين محصول است كه جنبه ارزآوري و صادرات آن بسيار حائز اهميت است.

قربان‌زاده افزود: با توجه به كشت و برداشت ميگوي پرورشي گونه وانامي در سايت پرورش ميگوي گميشان در استان گلستان كه درسال جاري براي اولين بار صورت گرفت و به چهار كشور نيز صادرات اين ميگو انجام شد قابليت‌هاي توسعه و چشم انداز اميدواركننده‌اي درباره پرورش ميگو در شمال كشور هم فراروي آينده اين صنعت ترسيم كرده است.

مديركل دفتر برنامه و بودجه سازمان شيلات ايران تصريح كرد: از سال گذشته كميته اجرايي در رابطه با اجراي تفاهم‌نامه‌اي كه از سال‌هاي قبل في ما بين سازمان شيلات ايران و معاونت و آب و خاك جهاد كشاورزي و سازمان تحقيقات منعقد شده بود تشكيل شده كه پيگيري امور را برعهده گيرد. براساس اين تفاهمنامه مقرر شد تا حوضچه‌هاي آبياري تحت فشار در اختيار شيلات ايران در سراسر كشور قرار گيرد تا با امكانات فني شيلات دراين حوضچه‌ها بچه ماهي رهاسازي شود و از اين منابع آبي موجود استفاده بهينه شود.

وي يادآور شد: گونه‌ي پر توليد «تيلاپيا» در بافق يزد تمام مراحل تكثير و پرورش اين گونه ماهي وارداتي كه از مصر وارد كشور شده انجام پذيرفته و در انتظار مجوز سازمان محيط زيست براي گسترش اين گونه فعاليت‌هاست و اگر بتوانيم اين گونه را وارد پروسه توليد كشور كنيم، جهش بزرگي در توليد آبزيان در كشور به وقوع خواهد پيوست. از ويژگي‌هاي اين گونه ماهي اين است كه با يك تانكر آب غني شده قابليت پرورش دريك دوره رشد كامل را دارد

دیدگاه خود را بیان کنید