لرستان قطب شيلات استان‌هاي غيرساحلي

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۹ بازدید

لرستان قطب شيلات استان‌هاي غيرساحلي

در حالي استان لرستان قطب پرورش شيلات در ميان استان‌هاي غيرساحلي کشور است که همچنان از ظرفيت صادرات ماهي آن استفاده مطلوب نشده‌است.
استان لرستان از جمله استان‌هاي غيرساحلي است که داراي سه هزار و 39 دهنه چشمه، بيش از سه هزار و 250 حلقه چاه عميق و نيمه‌عميق، هزار و 527 رشته قنات و دو هزار و 450 کيلومتر مسير رودخانه و آبراهه است که اين امکانات، استان را داراي قابليت و چشم‌انداز توليد 23 هزار تن گوشت ماهي در سال کرده‌است.اين در حاليست که در حال حاضر، ميزان توليد گوشت ماهي در استان بيش از 14 هزار تن در سال است که رتبه اول توليد ماهيان سردابي را در بين استان‌هاي غيرساحلي از آن خود کرده‌است ولي همچنان اين بخش نيازمند توسعه است.
از سوي ديگر وجود اين قابليت، در پرورش ماهي در استاني غيرساحلي کمتر مورد توجه قرار گرفته تا صادرات ماهي از لرستان همچنان ظرفيتي دست نخورده باشد.همچنين توسعه صنايع تبديلي و تکميلي بخش شيلات و صنايع جانبي اين بخش از ديگر مواردي است که در اين استان مورد غفلت قرار گرفته‌است.
اسحاق طاهري رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه جوان اظهار داشت: طي سال جاري 14 هزار و 731 تن توليد در حوزه شيلات داشته‌ايم.وي بيان داشت: اين در حاليست که هم اکنون دو مجتمع توليدات شيلات در سلسله و دورود درحال فعاليت هستند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان لرستان پيرامون توسعه واحدهاي پرورش ماهي در اين استان نيز گفت: با بهره‌برداري از واحدهاي جديد پرورش ماهي در استان، تا پايان سال 1400 تن ديگر به ميزان توليدات شيلات لرستان اضافه خواهد شد.
طاهري به قابليت‌هاي استان در توليد ماهي‌هاي گرم‌آبي و سردآبي اشاره کرد و افزود: سالانه 102 ميليون قطعه بچه‌ماهي در استان تکثير مي‌شود که لرستان در اين حوزه، رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده‌است.
وي با تاکيد بر حمايت اين سازمان از طرح‌هاي حوزه شيلات يادآور شد: در حال حاضر بيش از 400 مزرعه شيلات در اين استان در حال فعاليت هستند.
اين قابليت‌هاي حوزه شيلات استان لرستان در حالي است که همچنان توجه به صنايع اين بخش، رشد بازاريابي و صادرات ماهي استان لرستان به داخل و خارج از کشور مورد توجه چنداني قرار نگرفته‌است تا در آخرين اظهارنظرها، معاون شيلات استان عنوان کند که متاسفانه به‌رغم توليد عمده ماهي در لرستان، تاکنون صادرات عمده‌اي از اين استان انجام نشده‌است.
مهرداد مرادي که در جلسه ميز تخصصي شيلات اتاق بازرگاني و صنايع و معادن خرم آباد سخن مي‌گفت، اظهار داشت: تاکنون تنها توانسته‌ايم ماهيان گرم‌‌آبي را به کشور عراق صادر کنيم که آن هم از طريق بازرگانان خارج از استان صورت گرفته‌است.
وي عدم وجود صنايع تبديلي در استان را اصلي‌ترين مشکل صادرات ماهي از لرستان عنوان کرد و گفت: ماهي از جمله محصولاتي است که قابليت فسادپذيري بالايي دارد که نبود صنايع تبديلي از قبيل بسته‌بندي و فرآوري مناسب، مانع بزرگي در صادرات اين محصول محسوب مي‌شود.
به هر روي، امروز مسائلي چون حمل‌ونقل، سنتي بودن بازاريابي، وجود واسطه‌ها و نفوذ آنها در بازار، ضايعات بالا، نوسانات قيمت، تهيه مواد اوليه(خوراک ماهي) و نبود بازرگان فعال در اين زمينه از مشکلاتي است که صنعت شيلات لرستان را درگير کرده‌است.
به نظر مي‌رسد با رفع اين مسائل مي‌توان ضمن احيا و ارتقا صنعت شيلات لرستان، گام‌هاي موثري براي ايجاد ظرفيت‌هاي جديد درآمدزايي و همچنين اشتغال در استان لرستان ـ با نرخ بالاي بيکاري ـ برداشت

دیدگاه خود را بیان کنید