قطعه‌اي از دريا در دكوراسيون منازل

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

قطعه‌اي از دريا در دكوراسيون منازل

در حالي که همه تصور مي‌کنند داشتن آکواريوم فقط مخصوص افراد ثروتمند و پولدار جامعه است اما بايد گفت که قيمت اين ماهي‌ها از 400 تومان تا 6 ميليون تومان در نوسان است؛ هم مي‌توان با 20 هزار تومان يک آکواريوم داشت و هم با 15 ميليون تومان.
به گزارش فارس، همواره تمام انسان‌ها به دنبال ايجاد زيبايي در محيط کار و زندگي خود هستند و از لوازم مختلفي براي اين کار استفاده مي‌کنند؛ از مبلمان شيک و جذاب گرفته تا وسايل مختلفي که در تزئينات منازل استفاده مي‌شود.
يکي از تجهيزات که براي زيبايي بخشيدن به محيط کار و منزل مورد استفاده قرار مي‌گيرد”آکواريوم” و استفاده از ماهيان آکواريومي است.ماهيان زينتي(آکواريومي) هميشه جذابيت خاصي دارند و با ديدن آنها انسان به ياد طبيعت و دريا مي‌افتد؛ اين ماهيان که به 2 گروه بزرگ ماهيان آب شيرين و آب شور تقسيم مي‌شوند قيمت‌هاي متفاوتي دارند به طور مثال قيمت ماهيان آب شيرين که پرورش آنها در ايران راحت‌تر، کم‌هزينه‌تر و رايج‌تر است از 400 تومان آغاز و تا 500 هزار تومان هم به فروش مي‌رسد. اما به دليل اينکه ماهيان زينتي آب شور در ايران کمتر وجود دارند و نگهداري آنها سخت‌تر و هزينه نگهداري نيز بيشتر است قيمت آنها از 8 هزار تومان تا 6 ميليون تومان در نوسان است. به طور مثال ارزان‌ترين ماهي آکواريومي که در ايران توليد مي‌شود”گوپي” است که قيمت آن 400 تومان است اما گرانترين نوع اين ماهي‌ها کوسه ريز وارداتي از اندونزي و سنگاپور است که 6 ميليون تومان قيمت دارد همچنين خانواده”ديسکس‌ها” که جزء ماهيان آب شيرين گران است از 4 تا 5 هزار تومان تا دانه‌اي 500 هزار تومان به فروش مي‌رسد ضمن اينکه ماهي اروانا 3 ميليون قيمت دارد. البته علاوه بر تقسيم بندي ماهيان آکواريومي به شيرين و شور اين ماهيان را مي‌توان به 2 دسته وارداتي و توليد داخل هم تقسيم کرد که به گفته يکي از فروشندگان ماهيان آکواريومي، ماهيان وارداتي خوش رنگ‌تر و ماهيان سالم‌تري از ماهيان توليد داخل هستند.
کسي در ايران با سيستم پرورش ماهيان آب شور آشنايي ندارد
م.خ يکي از فروشندگان ماهيان آکواريومي مي‌گويد: گونه‌هاي ماهيان آکواريومي خيلي متفاوت است؛ تفاوت ماهيان شور و شيرين در اين است که ما در ايران گونه‌هاي ماهي آکواريومي آب شيرين پرورش مي‌دهيم اما گونه‌هاي آب شور معمولاً در ايران هيچ نوع پرورشي ندارد به دليل اينکه هزينه صيد آن بسيار پايين‌تر از هزينه پرورش آن است ضمن اينکه کسي با سيستم پرورش اين گونه ماهيان آشنا نيست. وي ادامه مي‌دهد: اما در کشورهاي آسياي جنوب شرقي برخي از گونه‌هاي ماهيان آکواريومي آب شور از جمله دلقک ماهيان و خانواده اسب ماهيان را پرورش مي‌دهند.
داود واحد، يکي ديگر از فروشندگان ماهيان آکواريومي بيان مي‌کند: ماهيان آب شيرين را مي‌توان به گوشتخوار و گياه‌خوار هم تقسيم کرد ضمن اينکه برخي از ماهيان آکواريومي شناسنامه‌دار هستند چرا که اين گونه‌ها کمياب محسوب مي‌شوند. علاوه بر ماهيان آکواريومي که در مراکز فروش اين گونه ماهي‌ها به فروش مي‌رسد مي‌توان به مرجان‌هاي دريايي نيز اشاره کرد. البته براساس مقررات محيط زيست بين‌المللي به دليل اينکه تجزيه‌پذيري مرجان‌هاي نرم (مرجان‌هاي درختي و انواع شقايق‌ها) خيلي سريع است اين گونه مرجان‌ها در تمام دنيا قابل برداشت هستند اما در خصوص مرجان‌هاي سخت که اسکلت آهکي دارند در هيچ جاي دنيا اجازه برداشت آنها وجود ندارد. قيمت مرجان‌ها نيز در اين مراکز متفاوت است به طور مثال در يکي از اين مراکز قيمت مرجان دريايي 25 تا 30 هزار تومان است و در يکي ديگر از مراکز فروش ماهيان قيمت مرجان دريايي از 10 هزار تومان به بالا به فروش مي‌رسد.
هميشه در ذهن همگان اين تصور وجود دارد که داشتن يک آکواريوم و ماهيان داخل آن که زيبايي خاصي به محيط مي‌بخشد تنها براي افراد پولدار وجود دارد اما بايد گفت که اين تصور نادرستي است چراکه مي‌توان حتي با 30 هزار تومان هم يک آکواريوم زيبا در منزل ايجاد کرد.
داود واحد، يکي از فروشندگان ماهيان آکواريومي در اين باره عنوان مي‌کند: نگهداري اين ماهيان کار لذت بخشي است و حتي مي‌توان با 20 هزار تومان يک آکواريوم زيبا در منزل ايجاد کرد البته همه قشري از اين ماهيان خريداري مي‌کنند و اين کار بستگي به ذوق و سليقه افراد دارد. م.خ يکي از فروشندگان ماهيان آکواريومي مي‌گويد: قشر متوسط بيشتر ماهيان آب شيرين را خريداري مي‌کند اما اقشار پر درآمد ماهيان آب شور را مي‌خرند و حتي برخي از افراد حتي تا چند ميليون تومان ماهي خريداري مي‌کنند به طور مثال يک آکواريوم 50 سانتي ماهي آب شور در تهران 2 ميليون تومان قيمت دارد يا يک آکواريوم يک متر و 20 تا 30 سانتي متر با تجهيزات ديجيتال 15 ميليون تومان است.وي در خصوص نوسان بر قيمت ماهيان آکواريومي مي‌گويد: مهمترين موضوعي که بر حرفه ما تأثير داشته است اين بود که بعد از اينکه قيمت‌ها بالاتر رفته است مردم کمتر از اين ماهيان خريداري مي‌کنند چرا که بيشتر اين ماهيان وارداتي هستند و طبعاً قيمت ماهيان آکواريومي نيز افزايش يافته و حتي به 2 برابر هم رسيده است.
البته با توجه به اينکه کشور ما در منطقه خوبي قرار دارد و به خليج فارس و درياي عمان دسترسي دارد فرصت خوبي براي اشتغال زايي در زمينه پرورش ماهيان آکواريومي وجود دارد اما مسئولان به اين موضوع بسيار مهم کم توجهي مي‌کنند. م.خ فروشنده ماهيان آکواريومي در اين خصوص مي‌گويد: ما در خليج فارس و درياي عمان فرصت خوبي براي پرورش ماهيان آکواريومي داريم اما صيد اين ماهيان در اين مناطق تقريباً صفر است به طور مثال گونه جراح دم زرد که جزء گونه‌هاي مخصوص خليج فارس و اقيانوس هند است و همه جاي دنيا به دنبال آن هستند در ايران قيمتي در حدود 40 هزار تومان دارد و ميزان صيد آن در ماه در خليج فارس حداکثر 100 دانه است حال تکثير اين ماهي مگر با ماهي‌هاي ديگر چقدر متفاوت است؟وي ادامه مي‌دهد: بنابراين مجوز صيد ماهيان زينتي در خليج فارس به جز يکي 2 مورد داده نمي‌شود و ممنوع است حتي فروش ماهيان زينتي ايراني در جزيره کيش ممنوع است و اين نشان مي‌دهد اطلاعات کارشناسان شيلات ما در مورد ماهيان زينتي صفر است. اين فروشنده ماهيان آکواريومي با بيان اينکه بنده از روي علاقه و تفريح ماهي آکواريومي مي‌فروشم، مي‌افزايد: فروش ماهيان آکواريومي شغل درآمدزايي نيست اما مي‌تواند باشد حتي در کشورهاي ديگر مانند اندونزي فروش ماهيان زينتي از فروش نفت ايران بالاتر است.وي تأکيد مي‌کند: بنابراين ما که به خليج فارس راه داريم اما شغلي تحت عنوان صيد و پرورش ماهيان زينتي در ايران نداريم.ضمن اينکه حتي سرشماري کل و بز در محيط زيست و شکار اين گونه‌ها قانون دارد اما متأسفانه ما در خصوص حمايت از ماهيان زينتي خليج فارس قانوني نداريم و فقط ممانعت وجود دارد.اميدواريم مسئولان کشور با در نظر گرفتن اين موضوع که پرورش ماهيان آکواريومي نيز مي‌تواند شغل مناسبي براي جوانان اين مرز بوم ايجاد کند از اين فرصت بسيار مهم در جهت اشتغالزايي استفاده کنند

دیدگاه خود را بیان کنید