تشریح نقش ایران و روسیه در تعیین رژیم حقوقی دریای خزر

شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
تشریح نقش ایران و روسیه در تعیین رژیم حقوقی دریای خزر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: رژیم حقوقی دریای خزر به واسطه پیچیدگی آن، یکی از مسائلی است که مذاکرات طولانی در باره آن انجام شده ولی هنوز به انتها نرسیده است

علی نجفی خوشرودی با بیان اینکه روسیه کشوری بزرگ وعضو مجموعه کشورهای ساحلی دریای خزر است، اظهار داشت: شوروی سابق و ایران دو کشور حاشیه‌ای دریای خزر بودند و کشورهای جمهوری نیز بعدا به وجود آمدند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک سری موافقتنامه‌های دو جانبه و همکاری‌های دو و سه جانبه بین این کشورها ایجاد شده است ولی روسیه چاره ای ندارد جز اینکه در روند مذاکرات حضور داشته باشد، بیان کرد: ممکن است روسیه به طور طبیعی نظرات خاص خود را داشته باشد و بقیه کشورها نیز به طور حتم نظرات کاملا موافق با روسیه را ندارند بلکه آن‌ها نیز دارای نظرات خاص خود هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رژیم حقوقی دریای خزر یکی از مباحث بسیار مهم مذاکرات ایران با 4 کشور دیکر ساحلی دریا است. 5 کشور ساحلی در سطوح مختلف مانند روسای جمهوری، وزرای خارجه و گروه های کاری مذاکرات متعددی را داشته‌اند و در بسیار ی از مسائل هم به توافقات خوبی رسیده‌اند.

نجفی خوشرودی متذکر شد: در حوزه شیلات، موافقتنامه‌های امنیتی، انتظامی، همکاری کشورهای ساحلی، ماهیگیری و مسائلی این چنینی اسناد قابل توجهی مورد توافق کشورهای ساحلی دریای خزر به وجود آمده است.

وی افزود: رژیم حقوقی دریای خزر به واسطه پیچیدگی آن، یکی از مسائلی است که مذاکرات طولانی در باره آن انجام شده ولی هنوز به انتها نرسیده است که آن هم به دلیل اختلاف دیدگاه‌هایی است که هر یک از این کشورها به جهت منافعی که هدف آن‌ها را تامین می کند، وارد گفت‌وگو می‌شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چاره‌ای جز مذاکره نداریم و باید اصل عدالت، انصاف، واقعیت‌های مربوط به سابقه نقش و تاثیرگذاری این کشورها در رابطه با دریای خزر مورد توجه قرار بگیرد، گفت: مواضع جمهوری اسلامی روشن است و در تیم مذاکره کننده هسته‌ای دریای خزر ایران و مجموعه مقامات ایران این مواضع عنوان شده است

منبع : خانه ملت

دیدگاه خود را بیان کنید