660 تن ماهي در آب‌هاي كشاورزي استان توليد شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

660 تن ماهي در آب‌هاي كشاورزي استان توليد شد

رييس سازمان جهادكشاورزي استان يزد از توسعه دامپروري، مرغداري و پرورش ساير ماكيان و همچنين توسعه صنايع تبديلي و تكميلي در استان به عنوان سياست‌هاي راهبردي جهادكشاورزي در راستاي افزايش ارزش افزوده سخن گفت

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه يزد، دكتر "حسين بري ابرقوئي" در نشستي كه به منظور بيان دستاوردهاي پرورش آبزيان در استان برگزار شد، در جمع خبرنگاران به تشريح سياست‌هاي راهبردي جهادكشاورزي استان پرداخت و گفت: علي رغم مشكلات، اقليم سخت و شكننده و خشكسالي‌هاي چند سال اخير استان، ‌سازمان جهادكشاورزي اين سياست‌ها را در قالب برنامه‌ي پنج ساله‌اي تدوين و در حال اجرا دارد.

وي يكي از سياست‌هاي راهبردي جهادكشاورزي استان را حفظ وضعيت موجود كشاورزي استان خواند و گفت: در تلاشيم تا 136 هزار هكتار اراضي سطح زير كشت استان 1100 هكتار آن را گلخانه‌هاي استان تشكيل مي‌دهند را حفظ كرده و در صورت امكان نيز اين سطح را افزايش دهيم.

افزايش توان توليد در واحد سطح و كاهش مصرف آب كشاورزي از طريق خطوط لوله انتقال آب و كانال كشي و ...، همچنين توسعه دامپروري، مرغداري و پرورش ساير ماكيان از ديگر سياست‌هاي راهبري عنوان شده از سوي رييس سازمان جهادكشاورزي استان يزد بود.

وي در ادامه تصريح كرد: جهادكشاورزي استان يزد با توجه به شرايط اقليمي استان به دنبال راهكارهايي براي افزايش ارزش افزوده توليدات دامي و كشاورزي خود مي‌باشد كه يكي از اين روش‌ها تبديل پروتئين گياهي به پروتئين دامي و حيواني از طريق همين دامپروري‌ها و مرغداري‌ها مي‌باشد.

ابرقوئي يكي ديگر از سياست‌هاي راهبردي جهادكشاورزي در رابطه با افزايش ارزش افزوده محصولات كشاورزي را توسعه صنايع تبديلي و تكميلي در استان ذكر كرد.

وي خاطرنشان كرد: از بركت همين حركت در سال گذشته يك ميليون و 540 هزار تن توليدات استان يزد بوده است كه در سال 1390 به مراتب شاهد رشد بيشتر اين توليدات خواهيم بود كه از رهگذر پرداختن به موضوعات به پروري و به نژادي و افزايش ضريب توليد به آن دست يافته‌ايم.

رييس سازمان جهادكشاورزي استان يزد يكي از موضوعات كارساز در اين مقوله را پرورش ماهي در استان خواند و افزود: امروز توليد استان در اين بخش بالغ بر 660 تن مي‌باشد كه از طريق آب‌هاي مورد استفاده در كشاورزي و در مقياس كوچك‌تر از آب‌هاي شور غيرقابل استفاده براي كشاورزي به دست مي‌آيد.

دكتر ابرقوئي در پايان از توليد 320 تن ماهي سردآبي و 342 تن ماهي گرمابي در 780 واحد پرورش ماهي در استان خبرداد و گفت: هم‌اكنون سرانه مصرف ماهي در استان تنها 6.5كيلوگرم است كه در مقايسه با ميانگين مصرف 17.5 كيلوگرم در دنيا و 8.5كيوگرم در كشور، پايين است و نيازمند فرهنگ‌سازي بيشتر در اين مقوله هستيم.

محمدعلي مبيني، مدير امور شيلات و آبزيان سازمان جهادكشاورزي استان نيز در اين نشست به اهميت شيلات و آبزي پروري در آب‌هاي داخلي پرداخت و گفت: امروزه با توجه به آمار و ارقام و به دلايل محدوديت صيد از درياها، كاهش ذخاير آبزيان دريايي، آلودگي‌هاي زيست محيطي، اجراي طرح‌هاي بازسازي ذخاير، وجود منابع آبي و محيط‌هاي مناسب پرورشي، بهره وري بيشتر و استفاده بهينه از آب، اشتغالزايي و وجود منابع آبي غير متعارف و غير قابل مصرف در امر كشاورزي، توليد و برداشت انواع آبزيان در تمامي كشورها به سمت آب‌هاي داخلي معطوف شده است.

وي دلايل استفاده از آب‌هاي کشاورزي استان در پرورش آبزيان را بهره‌گيري از بيش از 70 درصد آب‌هاي در دسترس که منحصراً در فعاليت‌هاي کشاورزي مورد استفاده هستند، وجود بيش از چهار هزار منبع آب کشاورزي شامل چاه، قنات و چشمه داير در استان، پراکنش موزون منابع آب کشاورزي در مراکز تجمع جمعيت روستايي، دماي نسبتا ثابت آب‌هاي کشاورزي و عدم نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي سنگين زير بنايي، برشمرد.

مبيني برخي از اهداف پرورش ماهي با استفاده از آب‌هاي کشاورزي را نيز افزايش بهره‌وري آب‌هاي کشاورزي، افزايش سرانه مصرف آبزيان در مناطق روستايي، ترويج و توسعه آبزي‌پروري پايدار در روستاها و افزايش درآمد خانوار روستايي عنوان كرد.

وي از پتانسيل‌هاي قابل توليد و منابع آبي موجود در استان به 546 دهنه چشمه، 3282 رشته قنات و 4315 حلقه چاه اشاره كرد.

مدير امور شيلات و آبزيان سازمان جهادكشاورزي استان يزد از اهم فعاليت‌هاي شيلات و امور آبزيان استان به احداث مجتمع‌هاي خاکي پرورش ماهي، راه‌اندازي ايستگاه تحقيقات ماهيان آب شور داخلي ايران، پرورش کپور ماهيان، پروش توام اردک و کپور ماهيان، پرورش ماهي قزل آلاي رنگين کمان در آب‌هاي شور داخلي، پرورش ماهي قزل آلا در استخر‌هاي بتني دراز، پرورش ماهي قزل آلا در استخر‌هاي دو منظوره کشاورزي، احداث مرکز تکثير ماهيان سرد آبي در شهرستان خاتم، پرورش ماهيان خاوياري و توليد ماهي در مظهر قنات، اشاره نمود.

مبيني درخصوص عملكرد امسال آبزي پروري در استان گفت: امسال 235 هزار قطعه بچه ماهي گرمابي در 250 استخر استان توليد شد كه منجر به توليد 342 تن گوشت ماهي گرمابي شد و 832 هزار قطعه بچه ماهي سردابي نيز در 174 باب استخر استان توليد و از آن 320 تن گوشت ماهي سردابي توليد شد.

وي از نظارت و حمايت بخش خصوصي در توليد 630 هزار قطعه ماهيان زينتي در استان خبر داد و افزود: در همين راستا صدور مجوز براي 15 فقره پروانه تاسيس و 25 فقره پروانه بهره‌برداري نيز صادر شده است.

وي از آموزش 1634 نفر از پرورش‌دهندگان و متقاضيان آبزي پورري در استان و همچنين آموزش 2800نفر از بانوان استان در كلاس‌هاي طبخ ماهي در جهت فرهنگ‌سازي مصرف آبزيان نيز خبر داد.

مبيني در بخش ديگري از سخنانش به پرورش 10 هزار قطعه ماهي تيلاپيا در آبهاي شور استان توسط بخش خصوصي اشاره نمود.

وي از طرح‌هاي توسعه آبزي پروري امسال استان نيز اجراي پروژه متراكم پرورش ماهي كه در هر متر مربع كه امكان پرورش 80 قطعه ماهي را مي‌دهد، اجراي پروژه افزايش تراكم رهاسازي و توليد در واحد حجم كپور ماهيان، تعيين جنسيت ماهيان خاوياري، پرورش ماهي در قفس و پرورش ماهي در زه‌كشي كشاورزي‌ها ياد كرد.

مبيني در پايان نيز با اشاره به اعتبار عمراني به ميزان 985 ميليون ريال، اختصاص تسهيلات سرمايه در گردش به ميزان 3700 ميليون ريال و تسهيلات سرمايه‌اي به ميزان 9997 ميليون ريال در سالجاري، آنرا ناكافي دانست و از عمده مشكلات و تنگناهاي اين بخش علاوه بر كمبود اعتبارات تخصيصي، به بالا رفتن هزينه‌هاي توليد و نبود بسته‌هاي حمايتي شيلاتي، وجود آلودگي در مراكز تكثير ماهيان، عدم تامين آب مورد نياز از سوي آب منطقه‌اي و كمبود نيروي متخصص و ... اشاره كرد

دیدگاه خود را بیان کنید