همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
کسب رتبه نخست گیلان در آبزیمصرفی
مدیرکل شیلات گیلان میزان مصرف سرانه آبزیان در این استان را 13.5 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: گیلان در بین استانهای شمالی کشور رتبه نخست آبزیمصرفی را به خود اختصاص داده است
سعیدی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت پرورش ماهی در گیلان اظهار داشت: گیلان با 147 هزار کیلومتر مساحت یکی از پربارانترین استانهای کشور است و اداره کل شیلات گیلان نیز از جمله کهنترین و با سابقهترین ادارهها در سطح استان و کشور است.
وی افزود: در دنیا 65 میلیون تن تولیدات شیلاتی مربوط به آبزیپروری و 97 میلیون تن مربوط به صید و صیادی است و سهم کشور ایران از این رقم 663 هزار تن است که 251 هزار تن آن آبزیپروری و بقیه را سهم صید و صیادی به خود اختصاص میدهد.
این مسئول، با بیان اینکه مجموع تولیدات شیلاتی گیلان 47 هزار و 94 تن است، ابراز داشت: 33 هزار و 500 تن آبزیپروری و 13 هزار و 594 تن مربوط به صید و صیادی بوده که در سطح کشور رتبه دوم آبزیپروری را استان گیلان به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه امروزه با رشد جمعیت مصرف ماهی و تولیدات آبزیان افزایش یافته است، تصریح کرد: در ابتدای انقلاب سرانه مصرف آبزیان در سال یک کیلو بود که در حال حاضر با توجه به اقدامهایی که سازمان شیلات کشور انجام داده است میزان سرانه کل کشور به 8.5 کیلوگرم رسیده و در گیلان مصرف آبزیان 13.5 کیلوگرم است و مقام نخست بین استانهای شمالی کشور در مصرف آبزیمصرفی به گیلان اختصاص دارد.
سعیدی تصریح کرد: در راستای بازسازی ذخایر دریای خزر بیشترین سهم را شیلات گیلان دارد که هر ساله برای جبران تکثیر طبیعی و حفظ ذخایر به تکثیر مصنوعی و رهاسازی 200 میلیون قطعه انواع بچه ماهی استخوانی و خاویاری پرداخته است.
وی، در بحث حمایت از صیادان بیان داشت: برای حمایت 5 هزار و 600 نفر از صیادان استان اقدامهایی انجام صورت گرفته است.
مدیر کل شیلات گیلان، یکی از اهداف احداث بازارهای صنعتی را ترویج فرهنگ آبزی مصرفی دانست و گفت: شیلات ایران در راستای بهبود کیفیت و ترویج آبزیمصرفی در سطح کشور برنامههایی را تدوین کرده که تبدیل بازارهای سنتی به بازارهای صنعتی با تکنولوژی مدرن و بهروز از جمله این برنامهها است که امروز با سفر رئیس جمهوری به گیلان نخستین بازار ماهی الگویی ترویجی سرپوشیده ایران در خمام بندرانزلی افتتاح شد.
وی افزود: اگر بخواهیم پشتوانه خوبی برای تولیدکنندگان و پرورش دهندگان باشیم باید بازاریابی خوبی انجام دهیم که رمز موفقیت آبزیپروری بازاریابی درست و ایجاد بازار ماهی است.
سعیدی، باید تلاش کنیم که از روشهای مختلف بستر لازم را برای بهبود کیفیت و عرضه محصولات آبزیپروری فراهم کنیم تا نگرانی پرورش دهندگان نسبت به این مسائل کاهش یابد.
وی، با بیان اینکه در این بازار ماهی نکات بهداشتی به طور کامل مورد کنترل قرار میگیرد، افزود: از آنجا که ماهی یک مواد پروتئینی سریعالفساد است باید عرضه آن در مکانهای کاملا بهداشتی و مجهز صورت گیرد که در این پایانه از طریق دامپزشکان سلامت ماهی مورد تایید قرار میگیرد و دیگر نگرانی بابت تازگی ماهی برای مصرف کنندگان وجود ندارد