آنچه از ماهی قرمز نمی دانید

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

آنچه از ماهی قرمز نمی دانید

به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، ۸۰ سال از ورود اين گونه ماهی به ايران که با نماد شادابي و جاري بودن زندگي در سفره هفت‌سين ايرانيان جايگاه ويژه‌اي پيدا كرده است مي‌گذرد. عموم مردم این موجود زیبا را ماهي شب عيد می دانند و معتقدند عمر آن نهايتا دو- سه ماه بیشتر نیست درحالي كه ماهي قرمز، ماهي شب عيد نيست و شيشه عمر آن‌ به دست ماست و درصورت فراهم كردن شرایط مناسب برای اين جاندار، عمر مفيدش شش تا هشت سال است كه البته مي‌تواند تا ۲۰ سال نیز عمر كند و به وزن ۴.۵ كيلوگرم و طول ۶۰ سانتي متر برسد.

ماهی قرمز با نام علمی"Carassius auratus gibelio" که به نام‌های ماهی طلایی، ماهی گلی، ماهی حوض نیز خوانده می‌شود گونه‌ای ماهی از ردهٔ کپورچه‌ها است. این ماهی همه چیز خوار است. موطن اصلی آن معمولاً در سیبری و جنوب شرقی آسیا است ولی هنوز در این مورد عقاید مختلف و گوناگونی وجود دارد.

انتشار این ماهی توسط انسان صورت گرفته و به این علت این ماهی در رودخانه‌های اروپا دیده می‌شود. این ماهی در ایران در حوضه‌های دریای خزر، دریاچه ارومیه، دریاچه هامون در سیستان و رودخانه کارون یافت می شود.

نکته بسیار جالب درباره شرایط زیست‌محیطی این ماهی این است که این ماهی می‌تواند از تخم‌های لقاح نیافته نیز به وجود آید. در واقع بعد از تخم ریزی، اسپرم (این اسپرم می‌تواندمتعلق به ماهیان نر همین زیرگونه یا اسپرم سایر کپور ماهیان باشد)وارد تخم می‌شود ولی با آن ترکیب نشده، از بین می‌رود و تنها باعث تحریک تخم شده و شروع به تقسیم می‌کند. البته از این تخمها فقط ماهیان ماده به وجود می‌آیند. چنین تولید مثلی را Gynogenese می‌گویند. بنابراین ماهیان ماده نیز قادر به حفظ و بقای نسل خود است. زمان تخم ریزی بر حسب دمای آب ماه‌های فروردین و اردیبهشت و دمای اّب مناسب برای تخم ریزی ۲۲-۱۸ درجه سانتی گراد است.

نکاتی درباره خرید و نگهداری ماهی قرمز

هنگام خريد ماهی قرمز دقت كنید اين آبزي از نظر ظاهري داراي علائم بيماري نباشد. باله‌هاي ماهي قرمز نبايد تاخورده و جمع شده باشد. باله ماهي سالم پوسيدگي ندارد و روي سطح بدنش لكه‌هاي سفيد يا قرمز رنگ وجود ندارد. چشمان ماهي قرمز نباید بيرون زده باشد و پولك‌هاي آن نيز نباید ريخته باشد.شرایط نگهداری- براي نگهداري هر قطعه ماهي قرمز حتما دو ليتر آب لازم است. این ماهی را نبايد در ظروف دهان گرد و كوچك نگهداري كرد و حتي المقدور براي جلوگيري از اشكال در سيستم جهت‌يابي اين آبزي از ظروف چند ضعلي براي نگهداري استفاده شود.

-
كنار شومينه، آشپزخانه و مكان‌هايي كه تغيير دما زياد است، مکان مناسبی برای نگهداري ماهي قرمز نیست.

-
آب ماهی ها باید هفته‌اي يك تا دو بار تعويض شود.

-
از دست زدن به ماهي قرمز و آب ماهي خوداری کنید. در صورت دست زدن به ماهي و آب آن بايد نسبت به شستن دست با آب و صابون اقدام كرد.

-
غذاي اين گونه آبزي بايد صنعتي باشد در غير اين صورت از خورده‌هاي نان و شيريني استفاده شود.

-
‌در پايان نوروز از ريختن ماهي قرمز به آب‌هاي جاري و رودخانه‌ها خودداري شود چراكه ممكن است بيماري‌هايي داشته باشند و وارد منابع آبي گردد. به همین منظور چندسالی است در هر شهري با همكاري شهرداري‌ها مكاني مشخصي براي رهاسازي این آبزیان پس از ايام نوروز در نظر گرفته شده است

هشدارهاي بهداشتي در باره خريد ماهيان قرمز

واحد مرکزی خبر: مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی از شهروندان خواست از خرید ماهیان قرمز الز دست فروش ها ؛ فروش های معابر و غیر مجاز ، جدا خودداری کنند تا از مخاطرات احتمالی بیماری های مشترک ماهی و انسان در امان باشند. آقای کاظم عبدی در مصاحبه با رادیو (صدای جمهوری اسلامی ایران) گفت : سازمان دامپزشکی بنا بر مسئولیتی که در زمینه نظارت و کنترل مسایل بهداشت و سلامت دام و کنترل بیماری های مشترک با انسان دارد ؛ مراکزی را در سراسرکشور برای عرضه ماهیان قرمز که به عنوان ماهیان زنیتی در ایام نوروز با شرایط پرتقاضا روبرو می شوند، فراهم کرده است و شهروندان می توانند این ماهیان را از مراکز مجاز شامل فروشگاه های معتبر و آکواریوم فروشی ها و میادین میوه و تره بار تهیه کنند. وی افزود : ماهیان سالم ، هیچ گونه خوردگی در باله های خود ندارند، لکه های سفید یا قرمز در سطح بدن انها وجود ندارد ، چشمان انها بیرون زده نمی شود و در سطح آب هم جمع نمی شوند. عبدی تصریح کرد: البته شهروندان به ویژه کودکان عزیز برای این که اطمینان داشته باشند ، این ماهیان سالم و بهداشتی هستند حتما از مراکز مجاز تهیه کنند.

چون در مراکز غیر مجاز ماهیان به صورت خیلی متراکم و در شرایط استرس دار پرورش داده می شوند و تماس کودکان با انها مخاطراتی برای کودکان خواهد داشت. وی همچنین از شهروندان خواست به هیچ وجه حیوانات خزنده یا دوزیست را در منازل نگهداری نکنند که به شدت خطر آفرین است و سازمان دامپزشکی با این گونه مسایل مخالف است

دیدگاه خود را بیان کنید