کاهش 36 درصدی صید ماهیان استخوانی در گیلان

دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

کاهش 36 درصدی صید ماهیان استخوانی در گیلان
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان از کاهش 36 درصدی صید ماهیان استخوانی خزر در حوزه این استان خبر داد.
اکبر ایلدرم در مصاحبه با ایرنا اظهار کرد: از ابتدای شروع فصل صید در گیلان، 248 تن انواع ماهیان استخوانی توسط حدود چهار هزار صیاد عضو 51 شرکت تعاونی صید شد.
وی افزود: 80 تن از این میزان ماهی سفید، 158 تن کفال و 10 تن سایر گونه ها بود که 55 میلیارد ریال ارزش اقتصادی فروش آن بود.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان علت اصلی کاهش صید را بیشتر بودن روزهای کولاک دریا در سال جاری نسبت به سال های قبل و سرمای زودرس اول فصل پاییز عنوان کرد که موجب دور شدن ماهی کفال و رفتن به سمت اعماق شده بود.
ایلدرم خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته، شاهد بازگشت کفال ماهیان به آب های ساحلی و افزایش صید این گونه بوده ایم .
وی در ادامه از صید پنج هزار و 23 تن ماهی کیلکا در استان خبر داد و تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش یافته است .
به گفته ایلدرم ، از این میزان صید 200 تن مصرف انسانی و مابقی به مصرف تولید پودر ماهی رسیده است.
وی ارزش اقتصادی فروش ناخالص این میزان کیلکای صید شده در گیلان را 48 میلیارد ریال عنوان کرد که توسط 270 صیاد با استفاده از 27 فروند شناور صورت گرفته است.
وی گفت: در صورت تامین اعتبار 30 میلیارد تومانی مربوط به سفر استانی دولت به گیلان در بخش شیلات، قسمت اعظمی از مشکل ساماندهی تعاونی های پره صیادی استان رفع خواهد شد.
چهار هزار صیاد گیلانی در قالب 51 تعاونی پره از بیستم مهر تا نیمه فروردین ماه سال بعد در 300 کیلومتر آب های ساحلی استان از آستارا تا چابکسر به صید ماهی می پردازند.
پارسال صیادان تعاونی های پره گیلان در مجموع قریب سه هزار و 500 تن ماهی از خزر صید کردند که اغلب ماهی سفید و بعد کفال بود.
با توجه به شرایط آب و هوایی، تنها شش پره صیادی شامل پنج دستگاه پره در آستارا و تالش و یک پره در میانکاله ترکمن صحرا از ابتدای مهر صید را آغاز کرده اند.
روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته می شود . تور مورد استفاده از 11 تکه پره با اندازه های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده است. عمل کشش تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر از نیروی تراکتور و وینچ انجام می شود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید